Einträge mit Organisationseinheit "16 Fachbereich Maschinenbau > Fachgebiet Fahrzeugtechnik (FZD) > Sicherheit"
- TU Darmstadt (106871)
- 16 Fachbereich Maschinenbau (19615)
- Fachgebiet Fahrzeugtechnik (FZD) (632)
- Sicherheit (65)
- Fachgebiet Fahrzeugtechnik (FZD) (632)
- 16 Fachbereich Maschinenbau (19615)
Artikel
Popp, Christoph ; Serov, Andre ; Glatzki, Felix ; Ziegler, Christoph ; Olaru, Andreea-Iulia ; Maldonado, Jaime ; Clemens, Joachim ; Adamy, Jürgen ; Arbitmann, Maxim ; Leon, Florin ; Peters, Steven ; Schill, Kerstin ; Schräbler, Sighard ; Winner, Hermann (2024)
PRORETA 5 – building blocks for automated urban driving enhancing city road safety.
In: Automatisierungstrechnik, 72 (4)
doi: 10.1515/auto-2023-0092
Artikel, Bibliographie
Klamann, Björn ; Winner, Hermann (2023)
Introducing the detailed semantic interface description to support a modular safety approval of automated vehicles – S2I2.
In: Safety and Reliability
doi: 10.1080/09617353.2023.2264729
Artikel, Bibliographie
Wang, Cheng ; Popp, Christoph ; Winner, Hermann (2022)
Acceleration-Based Collision Criticality Metric for Holistic Online Safety Assessment in Automated Driving.
In: IEEE Access, 10
doi: 10.1109/ACCESS.2022.3186765
Artikel, Bibliographie
Holder, Martin Friedrich ; Elster, Lukas ; Winner, Hermann (2022)
Digitalize the Twin: A Method for Calibration of Reference Data for Transfer Real-World Test Drives into Simulation.
In: Energies, 15 (3)
doi: 10.3390/en15030989
Artikel, Bibliographie
Stolte, Torben ; Ackermann, Stefan ; Graubohm, Robert ; Jatzkowski, Inga ; Klamann, Björn ; Winner, Hermann ; Maurer, Markus (2021)
Taxonomy to Unify Fault Tolerance Regimes for Automotive Systems: Defining Fail-Operational, Fail-Degraded, and Fail-Safe.
In: IEEE Transactions on Intelligent Vehicles
doi: 10.1109/TIV.2021.3129933
Artikel, Bibliographie
Rosenberger, Philipp ; Holder, Martin Friedrich ; Cianciaruso, Nicodemo ; Aust, Philip ; Tamm-Morschel, Jonas Franz ; Linnhoff, Clemens ; Winner, Hermann (2020)
Sequential lidar sensor system simulation: a modular approach for simulation-based safety validation of automated driving.
In: Automotive and Engine Technology, 5 (3-4)
doi: 10.1007/s41104-020-00066-x
Artikel, Bibliographie
Herold, Maximilian ; Lippert, Moritz ; Müller, Matthias ; Neumann, Wolfgang (2019)
Wichtige Impulse. Auswirkungen von vertikalen Beschleunigungen bei der horizontalen Ladungssicherungsprüfung.
In: Sichere Ladung
Artikel, Bibliographie
Herold, Maximilian ; Lippert, Moritz ; Neumann, Wolfgang (2019)
Der Anfang der Ladungssicherung.
In: Gefährliche Ladung, (E-paper Nr. 9)
Artikel, Bibliographie
Amersbach, Christian ; Winner, Hermann (2019)
Functional decomposition—A contribution to overcome the parameter space explosion during validation of highly automated driving.
In: Traffic Injury Prevention, (20)
doi: 10.1080/15389588.2019.1624732
Artikel, Bibliographie
Junietz, Philipp ; Steininger, Udo ; Winner, Hermann (2019)
Macroscopic Safety Requirements for Highly Automated Driving.
In: Transportation Research Record, 2673 (3)
doi: 10.1177/0361198119827910
Artikel, Bibliographie
Winner, Hermann (2018)
Introducing autonomous driving: an overview of safety challenges and market introduction strategies.
In: at - Automatisierungstechnik, 66 (2)
doi: 10.1515/auto-2017-0106
Artikel, Bibliographie
Franz, Benjamin ; Kauer, Michaela ; Blanke, Anton ; Schreiber, Michael ; Bruder, Ralph ; Geyer, Sebastian (2012)
Comparison of two human-machineinterfaces for cooperative maneuver-based driving.
In: Work, 41 (Supplement 1)
doi: 10.3233/WOR-2012-0121-4192
Artikel, Bibliographie
Buchkapitel
Junietz, Philipp ; Wachenfeld, Walther ; Schönemann, Valerij ; Domhardt, Kai ; Tribelhorn, Wadim ; Winner, Hermann (2019)
Gaining Knowledge on Automated Driving’s Safety—The Risk-Free VAAFO Tool.
In: Control Strategies for Advanced Driver Assistance Systems and Autonomous Driving Functions
doi: 10.1007/978-3-319-91569-2_3
Buchkapitel, Bibliographie
Winner, H. ; Wachenfeld, W. ; Junietz, P.
Hrsg.: Winner, H. ; Prokop, G. ; Maurer, M. (2018)
Validation and Introduction of Automated Driving.
In: Automotive Systems Engineering II
Buchkapitel, Bibliographie
Buch
Schröter, Kai Gerd (2017)
Brake Steer Torque Optimized Corner Braking of Motorcycles.
Buch, Erstveröffentlichung
Konferenzveröffentlichung
Schrimpf, Malte ; Betschinske, Daniel ; Peters, Steven (2024)
A novel approach for the safety validation of emergency intervention functions using extreme value estimation.
2024 Stuttgart International Symposium on Automotive and Engine Technology. Stuttgart (02.07.2024 - 03.07.2024)
doi: 10.4271/2024-01-2993
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Betschinske, Daniel ; Schrimpf, Malte ; Lippert, Moritz ; Peters, Steven (2024)
Towards a new approach for reducing the safety validation effort of driving functions using prediction divergence current approach and challenges.
2024 Stuttgart International Symposium on Automotive and Engine Technology. Stuttgart (02.07.2024 - 03.07.2024)
doi: 10.4271/2024-01-3003
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Lutwitzi, Melina ; Betschinske, Daniel ; Albrecht, Torben ; Winner, Hermann (2022)
Lidar and Landmark based Localization System for a Wheeled Mobile Driving Simulator.
doi: 10.1109/IV51971.2022.9827085
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Stolte, Torben ; Graubohm, Robert ; Jatzkowski, Inga ; Maurer, Markus ; Ackermann, Stefan ; Klamann, Björn ; Lippert, Moritz ; Winner, Hermann (2020)
Towards Safety Concepts for Automated Vehicles by the Example of the Project UNICARagil.
(05.10.2020-05.10.2020)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Holder, Martin Friedrich ; Thielmann, Jan ; Rosenberger, Philipp ; Linnhoff, Clemens ; Winner, Hermann (2020)
How to evaluate synthetic radar data? Lessons learned from finding driveable space in virtual environments.
13. Workshop Fahrerassistenzsysteme und automatisiertes Fahren. Walting
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Lippert, Moritz ; Klamann, Björn ; Amersbach, Christian ; Winner, Hermann (2020)
Definition von Bestehens-/Versagenskriterien für das partikuläre Testen von automatisierten Fahrfunktionen.
9. Tagung Automatisiertes Fahren. München (21.11.2019-22.11.2019)
doi: 10.25534/tuprints-00009663
Konferenzveröffentlichung, Erstveröffentlichung
Buchholz, Michael ; Gies, Fabian ; Danzer, Andreas ; Henning, Matti ; Hermann, Charlotte ; Herzog, Manuel ; Horn, Markus ; Schön, Markus ; Rexin, Nils ; Dietmayer, Klaus ; Fernandez, Carlos ; Janosovits, Johannes ; Kamran, Danial ; Kinzig, Christian ; Lauer, Martin ; Molinos, Eduardo ; Stiller, Christoph ; Wang, Lingguang ; Ackermann, Stefan ; Homolla, Tobias ; Winner, Hermann ; Gottschalg, Grischa ; Leinen, Stefan ; Becker, Mathias ; Feiler, Johannes ; Hoffmann, Simon ; Diermeyer, Frank ; Lampe, Bastian ; Beemelmanns, Till ; Kempen, Raphael van ; Woopen, Timo ; Eckstein, Lutz ; Voget, Nicolai ; Moormann, Dieter ; Jatzkowski, Inga ; Stolte, Torben ; Maurer, Markus ; Graf, Jürgen ; Hinüber, Edgar von ; Siepenkötter, Norbert (2020)
Automation of the UNICARagil Vehicles.
Aachen Colloquium Sustainable Mobility 2020.
doi: 10.18725/OPARU-34024
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Homolla, Tobias ; Gottschalg, Grischa ; Winner, Hermann (2020)
Verfahren zur Korrektur von inkonsistenten Lokalisierungsdaten in modularen technischen Systemen.
13. Workshop Fahrerassistenzsysteme und automatisiertes Fahren (FAS 2020). Walting im Altmühltal (01.04.2020-03.04.2020)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Amersbach, Christian ; Ruppert, Timm ; Hebgen, Niclas ; Winner, Hermann (2020)
Macroscopic Safety Requirements for Highly Automated Driving in
Urban Environments.
13. Graz Symposium Virtual Vehicle (GSVF). Graz (01.09.2020-02.09.2020)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Klamann, Björn ; Lippert, Moritz ; Amersbach, Christian ; Winner, Hermann (2019)
Defining Pass-/Fail-Criteria for Particular Tests of Automated Driving Functions.
2019 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC). Auckland (27.10.2019-30.10.2019)
doi: 10.1109/ITSC.2019.8917483
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Wang, Cheng ; Winner, Hermann
Hrsg.: IEEE (2019)
Overcoming Challenges of Validation Automated Driving and Identification of Critical Scenarios.
2019 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC). (27.10.2019-30.10.2019)
doi: 10.1109/ITSC.2019.8917045
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Merkel, Nora ; Winner, Hermann (2019)
Measures for the Evaluation of Riders’ Adaption to the Changing Vehicle State during Autonomous Emergency Braking Maneuvers on Motorcycles.
Symposium on Bicycle and Motorcycle Dynamics. Padua (09.09.2019-11.09.2019)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Rosenberger, Philipp ; Holder, Martin Friedrich ; Huch, Sebastian ; Winner, Hermann ; Zofka, Marc René ; Zöllner, Johann Marius ; D'hondt, Thomas ; Wassermann, Benjamin (2019)
Benchmarking and Functional Decomposition of Automotive Lidar Sensor Models.
IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV) 2019. Paris, France (09.06.2019-12.06.2019)
doi: 10.1109/IVS.2019.8814081
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Merkel, Nora ; Pleß, R. ; Winner, Hermann ; Hammer, T. ; Schneider, N. ; Will, S. (2019)
Tolerability of Unexpected Autonomous Emergency Braking Maneuvers on Motorcycles – A Methodology for Experimental Investigation.
Conference on the Enhances Safety of Vehicles (ESV). Eindhoven (10.06.2019-10.06.2019)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Rosenberger, Philipp ; Wendler, Jan Timo ; Holder, Martin Friedrich ; Linnhoff, Clemens ; Berghöfer, Moritz ; Winner, Hermann ; Maurer, Markus (2019)
Towards a Generally Accepted Validation Methodology for Sensor Models - Challenges, Metrics, and First Results.
Grazer Symposium Virtuelles Fahrzeug. Graz, Austria (07.05.2019-08.05.2019)
Konferenzveröffentlichung, Erstveröffentlichung
Amersbach, Christian ; Winner, Hermann (2019)
Defining Required and Feasible Test Coverage for Scenario-Based Validation of Highly Automated Vehicles.
22nd IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC) 2019. Auckland, New Zealand (27.10.2019-30.10.2019)
Konferenzveröffentlichung, Erstveröffentlichung
Schönemann, Valerij ; Duschek, Mara ; Winner, Hermann (2019)
Maneuver-based adaptive Safety Zone for infrastructure-supported Automated Valet Parking.
5th International Conference on Vehicle Technology and Intelligent Transport Systems. Heraklion (03.05.2019-05.05.2019)
doi: 10.5220/0007689503430351
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Schönemann, Valerij ; Glock, Thomas ; Sax, Eric ; Boeddeker, Bert ; Vom Dorff, Sebastian ; Verhaeg, Geert ; Tronci, Fabrizio ; Padilla, Gustavo ; Winner, Hermann (2019)
Fault tree-based Derivation of Safety Requirements for Automated Driving on the Example of cooperative Valet Parking.
International Technical Conference on The Enhanced Safety of Vehicles (ESV). Eindhoven (10.06.2019-13.06.2019)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Schönemann, Valerij ; Winner, Hermann ; Glock, Thomas ; Otten, Stefan ; Sax, Eric ; Boeddeker, Bert ; Verhaeg, Geert ; Tronci, Fabrizio ; Padilla, Gustavo
Hrsg.: Arai, K. ; Kapoor, S. ; Bhatia, R. (2018)
Scenario-based functional safety for automated driving on the example of valet parking.
Future of Information and Communication Conference. Singapur (05.04.2018-06.04.2018)
doi: 10.1007/978-3-030-03402-3_5
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Woopen, Timo ; Lampe, Bastian ; Böddeker, Torben ; Eckstein, Lutz ; Kampmann, Alexandru ; Alrifaee, Bassam ; Kowalewski, Stefan ; Moormann, Dieter ; Stolte, Torben ; Jatzkowski, Inga ; Maurer, Markus ; Möstl, Mischa ; Ernst, Rolf ; Ackermann, Stefan ; Amersbach, Christian ; Leinen, Stefan ; Winner, Hermann ; Püllen, Dominik ; Katzenbeisser, Stefan ; Becker, Matthias ; Stiller, Christoph ; Furmans, Kai ; Bengler, Klaus ; Diermeyer, Frank ; Lienkamp, Markus ; Keilhoff, Dan ; Reuss, Hans-Christian ; Buchholz, Michael ; Dietmayer, Klaus ; Lategahn, Henning ; Siepenkötter, Norbert ; Elbs, Martin ; Hinüber, Edgar von ; Dupuis, Marius ; Hecker, Christian (2018)
UNICARagil - Disruptive Modular Architectures for Agile, Automated Vehicle Concepts.
27th Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology 2018. Aachen (08.10.2018-10.10.2018)
doi: 10.18154/RWTH-2018-229909
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Amersbach, Christian ; Winner, Hermann (2018)
Funktionale Dekomposition - Ein Beitrag zur Überwindung der Parameterraumexplosion bei der Validation von höher automatisiertem Fahren.
12. Workshop Fahrerassistenzsysteme und automatisiertes Fahren, Walting, Germany.
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Merkel, Nora ; Pleß, R. ; Scheid, K. ; Winner, H. (2018)
Einsatzgrenzen automatischer Notbremssysteme für motorisierte Zweiräder – eine Expertenstudie.
12. Internationale Motorradkonferenz. Köln (01.10.2018-02.10.2018)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Herold, M. ; Said, O. ; Winner, H. (2018)
Simulative Assessment of Differential Braking for Steering Redundancy in Automated Driven Trucks.
SIMVEC 2018. Baden-Baden (20.11.2018-21.11.2018)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Junietz, Philipp ; Bonakdar, Farid ; Klamann, Björn ; Winner, Hermann (2018)
Criticality Metric for the Safety Validation of Automated Driving using Model Predictive Trajectory Optimization.
21st International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC). Maui, Hawaii, USA (04.11.2018-07.11.2018)
doi: 10.1109/ITSC.2018.8569326
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Junietz, Philipp ; Wachenfeld, Walther ; Klonecki, Kamil ; Winner, Hermann (2018)
Evaluation of Different Approaches to Address Safety Validation of Automated Driving.
21st International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC). Maui, Hawaii, USA (04.11.2018-07.11.2018)
doi: 10.1109/ITSC.2018.8569959
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Holder, Martin ; Rosenberger, Philipp ; Winner, Hermann ; D'hondt, Thomas ; Makkapati, Vamsi Prakash ; Maier, Michael ; Schreiber, Helmut ; Magosi, Zoltan ; Slavik, Zora ; Bringmann, Oliver ; Rosenstiel, W. (2018)
Measurements revealing Challenges in Radar Sensor Modeling for Virtual Validation of Autonomous Driving.
21st International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC). Maui, Hawaii, USA (04.11.2018-07.11.2018)
doi: 10.1109/ITSC.2018.8569423
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Rosenberger, Philipp ; Holder, Martin Friedrich ; Zirulnik, Marina ; Winner, Hermann
Hrsg.: Rosenberger, Philipp (2018)
Analysis of Real World Sensor Behavior for Rising Fidelity of Physically Based Lidar Sensor Models.
2018 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV). Changshu, Suzhou, China (26.0. - 30.06.2018)
doi: 10.1109/IVS.2018.8500511
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Wachenfeld, Walther ; Junietz, Philipp ; Winner, Hermann ; Themann, Philipp ; Pütz, Andreas (2016)
Safety Assurance Based on an Objective Identification of Scenarios.
TRB-AUVSI-Automated Vehicle Symposium. San Francisco (19.07.2016-21.07.2016)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Betz, Alexander ; Wagner, Paul ; Albrecht, Torben ; Winner, Hermann (2014)
Development and validation of a safety architecture of a wheeled mobile driving simulator.
Driving Simulation Conference. Paris (04.09.2014-05.09.2014)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Kauer, Michaela ; Schreiber, Michael ; Hakuli, Stephan ; Bruder, Ralph (2010)
Akzeptanz manöverbasierter Fahrzeugführungskonzepte am Beispiel von Conduct-by-Wire.
Grundlagen - Methoden - Technologien, 5. VDI Fachtagung USEWARE 2010. Baden-Baden (13.10.2010-14.10.2010)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Dissertation
Klamann, Björn (2024)
Ansätze für eine modulare Absicherung hochautomatisierter Fahrzeuge.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00027315
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Mori, Ken Thaddäus (2024)
Defining object detection requirements for safe automated driving.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00026622
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Storms, Kai Hendrik (2024)
Context Aware Data Reduction for Highly Automated Driving.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00026704
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Rosenberger, Philipp (2023)
Metrics for Specification, Validation, and Uncertainty Prediction for Credibility in Simulation of Active Perception Sensor Systems.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00023034
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Linnhoff, Clemens (2023)
Analysis of Environmental Influences for Simulation of Active Perception Sensors.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00023116
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Glatzki, Felix Fabian (2023)
Methodology for Specifying and Testing Traffic Rule Compliance for Automated Driving.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00023569
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Lutwitzi, Melina (2023)
An Active Safety System for Wheeled Mobile Driving Simulators.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00023786
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Amersbach, Christian Thomas (2020)
Functional Decomposition Approach - Reducing the Safety Validation Effort for Highly Automated Driving.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.25534/tuprints-00011520
Dissertation, Erstveröffentlichung
Schönemann, Valerij (2019)
Safety Requirements and Distribution of Functions for Automated Valet Parking.
Technische Universität Darmstadt
Dissertation, Erstveröffentlichung
Henzel, Maren (2019)
Analyse der Generalisierbarkeit von maschinell gelernten Algorithmen in Fahrerassistenzsystemen.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.25534/tuprints-00009246
Dissertation, Erstveröffentlichung
Herold, Maximilian (2019)
Redundant Steering System for
Highly Automated Driving of Trucks.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.25534/tuprints-00009458
Dissertation, Erstveröffentlichung
Wagner, Paul (2018)
Practical Feasibility and Functional Safety of a Wheeled Mobile Driving Simulator.
Technische Universität Darmstadt
Dissertation, Erstveröffentlichung
Klonecki, Kamil (2017)
Entwicklung einer Prüf- und Bewertungsmethodik für Ladungssicherungssysteme.
Technische Universität Darmstadt
Dissertation, Erstveröffentlichung
Bachelorarbeit
Krause, Johannes (2023)
Entwicklung von Tests für die Freigabe des Dynamikmoduls als Teil der Absicherung eines automatisierten Fahrzeugs.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00023089
Bachelorarbeit, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Lindner, Paul Daniel (2022)
Entwicklung einer Methode zur Erkennung von instabiler Trajektorienplanung beim automatisierten Fahren.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00021102
Bachelorarbeit, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Hinsemann, Timo (2021)
Analyse von Effekten in Lidardaten für die virtuelle Absicherung automatisierter Fahrfunktionen.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00020155
Bachelorarbeit, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Masterarbeit
Stähler, Christof (2022)
Plausibilisierung von Umfeld-Sensordaten in automatisierten Fahrzeugen.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00021615
Masterarbeit, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Blödel, Alexander Paul (2022)
Entwicklung und Implementierung eines Verfahrens zur Generierung von Trajektorien für das modulare Testen automatisierter Fahrfunktionen.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00022538
Masterarbeit, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Weber, Nico (2020)
Reduzierung des Parameterraums für die Freigabe von hochautomatisierten Fahrfunktionen.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.25534/tuprints-00011389
Masterarbeit, Erstveröffentlichung
Müller, Matthias (2019)
Experimentelle Untersu-chung der Auswirkung von Vertikalanregungen bei der horizontalen Ladungssicherungsprüfung.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.25534/tuprints-00009190
Masterarbeit, Erstveröffentlichung