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Einträge mit Organisationseinheit "16 Fachbereich Maschinenbau > Fachgebiet Fahrzeugtechnik (FZD) > Sicherheit"

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2024

Schrimpf, Malte ; Betschinske, Daniel ; Peters, Steven (2024)
A novel approach for the safety validation of emergency intervention functions using extreme value estimation.
2024 Stuttgart International Symposium on Automotive and Engine Technology. Stuttgart (02.07.2024 - 03.07.2024)
doi: 10.4271/2024-01-2993
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Betschinske, Daniel ; Schrimpf, Malte ; Lippert, Moritz ; Peters, Steven (2024)
Towards a new approach for reducing the safety validation effort of driving functions using prediction divergence current approach and challenges.
2024 Stuttgart International Symposium on Automotive and Engine Technology. Stuttgart (02.07.2024 - 03.07.2024)
doi: 10.4271/2024-01-3003
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Klamann, Björn (2024)
Ansätze für eine modulare Absicherung hochautomatisierter Fahrzeuge.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00027315
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion

Popp, Christoph ; Serov, Andre ; Glatzki, Felix ; Ziegler, Christoph ; Olaru, Andreea-Iulia ; Maldonado, Jaime ; Clemens, Joachim ; Adamy, Jürgen ; Arbitmann, Maxim ; Leon, Florin ; Peters, Steven ; Schill, Kerstin ; Schräbler, Sighard ; Winner, Hermann (2024)
PRORETA 5 – building blocks for automated urban driving enhancing city road safety.
In: Automatisierungstrechnik, 72 (4)
doi: 10.1515/auto-2023-0092
Artikel, Bibliographie

Mori, Ken Thaddäus (2024)
Defining object detection requirements for safe automated driving.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00026622
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion

Storms, Kai Hendrik (2024)
Context Aware Data Reduction for Highly Automated Driving.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00026704
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion

2023

Rosenberger, Philipp (2023)
Metrics for Specification, Validation, and Uncertainty Prediction for Credibility in Simulation of Active Perception Sensor Systems.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00023034
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion

Linnhoff, Clemens (2023)
Analysis of Environmental Influences for Simulation of Active Perception Sensors.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00023116
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion

Krause, Johannes (2023)
Entwicklung von Tests für die Freigabe des Dynamikmoduls als Teil der Absicherung eines automatisierten Fahrzeugs.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00023089
Bachelorarbeit, Erstveröffentlichung, Verlagsversion

Glatzki, Felix Fabian (2023)
Methodology for Specifying and Testing Traffic Rule Compliance for Automated Driving.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00023569
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion

Lutwitzi, Melina (2023)
An Active Safety System for Wheeled Mobile Driving Simulators.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00023786
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion

Klamann, Björn ; Winner, Hermann (2023)
Introducing the detailed semantic interface description to support a modular safety approval of automated vehicles – S2I2.
In: Safety and Reliability
doi: 10.1080/09617353.2023.2264729
Artikel, Bibliographie

2022

Wang, Cheng ; Popp, Christoph ; Winner, Hermann (2022)
Acceleration-Based Collision Criticality Metric for Holistic Online Safety Assessment in Automated Driving.
In: IEEE Access, 10
doi: 10.1109/ACCESS.2022.3186765
Artikel, Bibliographie

Lutwitzi, Melina ; Betschinske, Daniel ; Albrecht, Torben ; Winner, Hermann (2022)
Lidar and Landmark based Localization System for a Wheeled Mobile Driving Simulator.
doi: 10.1109/IV51971.2022.9827085
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Holder, Martin Friedrich ; Elster, Lukas ; Winner, Hermann (2022)
Digitalize the Twin: A Method for Calibration of Reference Data for Transfer Real-World Test Drives into Simulation.
In: Energies, 15 (3)
doi: 10.3390/en15030989
Artikel, Bibliographie

Lindner, Paul Daniel (2022)
Entwicklung einer Methode zur Erkennung von instabiler Trajektorienplanung beim automatisierten Fahren.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00021102
Bachelorarbeit, Erstveröffentlichung, Verlagsversion

Stähler, Christof (2022)
Plausibilisierung von Umfeld-Sensordaten in automatisierten Fahrzeugen.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00021615
Masterarbeit, Erstveröffentlichung, Verlagsversion

Blödel, Alexander Paul (2022)
Entwicklung und Implementierung eines Verfahrens zur Generierung von Trajektorien für das modulare Testen automatisierter Fahrfunktionen.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00022538
Masterarbeit, Erstveröffentlichung, Verlagsversion

2021

Stolte, Torben ; Ackermann, Stefan ; Graubohm, Robert ; Jatzkowski, Inga ; Klamann, Björn ; Winner, Hermann ; Maurer, Markus (2021)
Taxonomy to Unify Fault Tolerance Regimes for Automotive Systems: Defining Fail-Operational, Fail-Degraded, and Fail-Safe.
In: IEEE Transactions on Intelligent Vehicles
doi: 10.1109/TIV.2021.3129933
Artikel, Bibliographie

Hinsemann, Timo (2021)
Analyse von Effekten in Lidardaten für die virtuelle Absicherung automatisierter Fahrfunktionen.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00020155
Bachelorarbeit, Erstveröffentlichung, Verlagsversion

2020

Stolte, Torben ; Graubohm, Robert ; Jatzkowski, Inga ; Maurer, Markus ; Ackermann, Stefan ; Klamann, Björn ; Lippert, Moritz ; Winner, Hermann (2020)
Towards Safety Concepts for Automated Vehicles by the Example of the Project UNICARagil.
(05.10.2020-05.10.2020)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Rosenberger, Philipp ; Holder, Martin Friedrich ; Cianciaruso, Nicodemo ; Aust, Philip ; Tamm-Morschel, Jonas Franz ; Linnhoff, Clemens ; Winner, Hermann (2020)
Sequential lidar sensor system simulation: a modular approach for simulation-based safety validation of automated driving.
In: Automotive and Engine Technology, 5 (3-4)
doi: 10.1007/s41104-020-00066-x
Artikel, Bibliographie

Holder, Martin Friedrich ; Thielmann, Jan ; Rosenberger, Philipp ; Linnhoff, Clemens ; Winner, Hermann (2020)
How to evaluate synthetic radar data? Lessons learned from finding driveable space in virtual environments.
13. Workshop Fahrerassistenzsysteme und automatisiertes Fahren. Walting
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Weber, Nico (2020)
Reduzierung des Parameterraums für die Freigabe von hochautomatisierten Fahrfunktionen.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.25534/tuprints-00011389
Masterarbeit, Erstveröffentlichung

Lippert, Moritz ; Klamann, Björn ; Amersbach, Christian ; Winner, Hermann (2020)
Definition von Bestehens-/Versagenskriterien für das partikuläre Testen von automatisierten Fahrfunktionen.
9. Tagung Automatisiertes Fahren. München (21.11.2019-22.11.2019)
doi: 10.25534/tuprints-00009663
Konferenzveröffentlichung, Erstveröffentlichung

Amersbach, Christian Thomas (2020)
Functional Decomposition Approach - Reducing the Safety Validation Effort for Highly Automated Driving.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.25534/tuprints-00011520
Dissertation, Erstveröffentlichung

Buchholz, Michael ; Gies, Fabian ; Danzer, Andreas ; Henning, Matti ; Hermann, Charlotte ; Herzog, Manuel ; Horn, Markus ; Schön, Markus ; Rexin, Nils ; Dietmayer, Klaus ; Fernandez, Carlos ; Janosovits, Johannes ; Kamran, Danial ; Kinzig, Christian ; Lauer, Martin ; Molinos, Eduardo ; Stiller, Christoph ; Wang, Lingguang ; Ackermann, Stefan ; Homolla, Tobias ; Winner, Hermann ; Gottschalg, Grischa ; Leinen, Stefan ; Becker, Mathias ; Feiler, Johannes ; Hoffmann, Simon ; Diermeyer, Frank ; Lampe, Bastian ; Beemelmanns, Till ; Kempen, Raphael van ; Woopen, Timo ; Eckstein, Lutz ; Voget, Nicolai ; Moormann, Dieter ; Jatzkowski, Inga ; Stolte, Torben ; Maurer, Markus ; Graf, Jürgen ; Hinüber, Edgar von ; Siepenkötter, Norbert (2020)
Automation of the UNICARagil Vehicles.
Aachen Colloquium Sustainable Mobility 2020.
doi: 10.18725/OPARU-34024
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Homolla, Tobias ; Gottschalg, Grischa ; Winner, Hermann (2020)
Verfahren zur Korrektur von inkonsistenten Lokalisierungsdaten in modularen technischen Systemen.
13. Workshop Fahrerassistenzsysteme und automatisiertes Fahren (FAS 2020). Walting im Altmühltal (01.04.2020-03.04.2020)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Amersbach, Christian ; Ruppert, Timm ; Hebgen, Niclas ; Winner, Hermann (2020)
Macroscopic Safety Requirements for Highly Automated Driving in Urban Environments.
13. Graz Symposium Virtual Vehicle (GSVF). Graz (01.09.2020-02.09.2020)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

2019

Klamann, Björn ; Lippert, Moritz ; Amersbach, Christian ; Winner, Hermann (2019)
Defining Pass-/Fail-Criteria for Particular Tests of Automated Driving Functions.
2019 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC). Auckland (27.10.2019-30.10.2019)
doi: 10.1109/ITSC.2019.8917483
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Wang, Cheng ; Winner, Hermann
Hrsg.: IEEE (2019)
Overcoming Challenges of Validation Automated Driving and Identification of Critical Scenarios.
2019 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC). (27.10.2019-30.10.2019)
doi: 10.1109/ITSC.2019.8917045
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Merkel, Nora ; Winner, Hermann (2019)
Measures for the Evaluation of Riders’ Adaption to the Changing Vehicle State during Autonomous Emergency Braking Maneuvers on Motorcycles.
Symposium on Bicycle and Motorcycle Dynamics. Padua (09.09.2019-11.09.2019)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Herold, Maximilian ; Lippert, Moritz ; Müller, Matthias ; Neumann, Wolfgang (2019)
Wichtige Impulse. Auswirkungen von vertikalen Beschleunigungen bei der horizontalen Ladungssicherungsprüfung.
In: Sichere Ladung
Artikel, Bibliographie

Herold, Maximilian ; Lippert, Moritz ; Neumann, Wolfgang (2019)
Der Anfang der Ladungssicherung.
In: Gefährliche Ladung, (E-paper Nr. 9)
Artikel, Bibliographie

Amersbach, Christian ; Winner, Hermann (2019)
Functional decomposition—A contribution to overcome the parameter space explosion during validation of highly automated driving.
In: Traffic Injury Prevention, (20)
doi: 10.1080/15389588.2019.1624732
Artikel, Bibliographie

Rosenberger, Philipp ; Holder, Martin Friedrich ; Huch, Sebastian ; Winner, Hermann ; Zofka, Marc René ; Zöllner, Johann Marius ; D'hondt, Thomas ; Wassermann, Benjamin (2019)
Benchmarking and Functional Decomposition of Automotive Lidar Sensor Models.
IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV) 2019. Paris, France (09.06.2019-12.06.2019)
doi: 10.1109/IVS.2019.8814081
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Merkel, Nora ; Pleß, R. ; Winner, Hermann ; Hammer, T. ; Schneider, N. ; Will, S. (2019)
Tolerability of Unexpected Autonomous Emergency Braking Maneuvers on Motorcycles – A Methodology for Experimental Investigation.
Conference on the Enhances Safety of Vehicles (ESV). Eindhoven (10.06.2019-10.06.2019)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Müller, Matthias (2019)
Experimentelle Untersu-chung der Auswirkung von Vertikalanregungen bei der horizontalen Ladungssicherungsprüfung.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.25534/tuprints-00009190
Masterarbeit, Erstveröffentlichung

Rosenberger, Philipp ; Wendler, Jan Timo ; Holder, Martin Friedrich ; Linnhoff, Clemens ; Berghöfer, Moritz ; Winner, Hermann ; Maurer, Markus (2019)
Towards a Generally Accepted Validation Methodology for Sensor Models - Challenges, Metrics, and First Results.
Grazer Symposium Virtuelles Fahrzeug. Graz, Austria (07.05.2019-08.05.2019)
Konferenzveröffentlichung, Erstveröffentlichung

Junietz, Philipp ; Steininger, Udo ; Winner, Hermann (2019)
Macroscopic Safety Requirements for Highly Automated Driving.
In: Transportation Research Record, 2673 (3)
doi: 10.1177/0361198119827910
Artikel, Bibliographie

Junietz, Philipp ; Wachenfeld, Walther ; Schönemann, Valerij ; Domhardt, Kai ; Tribelhorn, Wadim ; Winner, Hermann (2019)
Gaining Knowledge on Automated Driving’s Safety—The Risk-Free VAAFO Tool.
In: Control Strategies for Advanced Driver Assistance Systems and Autonomous Driving Functions
doi: 10.1007/978-3-319-91569-2_3
Buchkapitel, Bibliographie

Amersbach, Christian ; Winner, Hermann (2019)
Defining Required and Feasible Test Coverage for Scenario-Based Validation of Highly Automated Vehicles.
22nd IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC) 2019. Auckland, New Zealand (27.10.2019-30.10.2019)
Konferenzveröffentlichung, Erstveröffentlichung

Schönemann, Valerij ; Duschek, Mara ; Winner, Hermann (2019)
Maneuver-based adaptive Safety Zone for infrastructure-supported Automated Valet Parking.
5th International Conference on Vehicle Technology and Intelligent Transport Systems. Heraklion (03.05.2019-05.05.2019)
doi: 10.5220/0007689503430351
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Schönemann, Valerij ; Glock, Thomas ; Sax, Eric ; Boeddeker, Bert ; Vom Dorff, Sebastian ; Verhaeg, Geert ; Tronci, Fabrizio ; Padilla, Gustavo ; Winner, Hermann (2019)
Fault tree-based Derivation of Safety Requirements for Automated Driving on the Example of cooperative Valet Parking.
International Technical Conference on The Enhanced Safety of Vehicles (ESV). Eindhoven (10.06.2019-13.06.2019)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Schönemann, Valerij (2019)
Safety Requirements and Distribution of Functions for Automated Valet Parking.
Technische Universität Darmstadt
Dissertation, Erstveröffentlichung

Henzel, Maren (2019)
Analyse der Generalisierbarkeit von maschinell gelernten Algorithmen in Fahrerassistenzsystemen.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.25534/tuprints-00009246
Dissertation, Erstveröffentlichung

Herold, Maximilian (2019)
Redundant Steering System for Highly Automated Driving of Trucks.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.25534/tuprints-00009458
Dissertation, Erstveröffentlichung

2018

Schönemann, Valerij ; Winner, Hermann ; Glock, Thomas ; Otten, Stefan ; Sax, Eric ; Boeddeker, Bert ; Verhaeg, Geert ; Tronci, Fabrizio ; Padilla, Gustavo
Hrsg.: Arai, K. ; Kapoor, S. ; Bhatia, R. (2018)
Scenario-based functional safety for automated driving on the example of valet parking.
Future of Information and Communication Conference. Singapur (05.04.2018-06.04.2018)
doi: 10.1007/978-3-030-03402-3_5
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Wagner, Paul (2018)
Practical Feasibility and Functional Safety of a Wheeled Mobile Driving Simulator.
Technische Universität Darmstadt
Dissertation, Erstveröffentlichung

Woopen, Timo ; Lampe, Bastian ; Böddeker, Torben ; Eckstein, Lutz ; Kampmann, Alexandru ; Alrifaee, Bassam ; Kowalewski, Stefan ; Moormann, Dieter ; Stolte, Torben ; Jatzkowski, Inga ; Maurer, Markus ; Möstl, Mischa ; Ernst, Rolf ; Ackermann, Stefan ; Amersbach, Christian ; Leinen, Stefan ; Winner, Hermann ; Püllen, Dominik ; Katzenbeisser, Stefan ; Becker, Matthias ; Stiller, Christoph ; Furmans, Kai ; Bengler, Klaus ; Diermeyer, Frank ; Lienkamp, Markus ; Keilhoff, Dan ; Reuss, Hans-Christian ; Buchholz, Michael ; Dietmayer, Klaus ; Lategahn, Henning ; Siepenkötter, Norbert ; Elbs, Martin ; Hinüber, Edgar von ; Dupuis, Marius ; Hecker, Christian (2018)
UNICARagil - Disruptive Modular Architectures for Agile, Automated Vehicle Concepts.
27th Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology 2018. Aachen (08.10.2018-10.10.2018)
doi: 10.18154/RWTH-2018-229909
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Winner, H. ; Wachenfeld, W. ; Junietz, P.
Hrsg.: Winner, H. ; Prokop, G. ; Maurer, M. (2018)
Validation and Introduction of Automated Driving.
In: Automotive Systems Engineering II
Buchkapitel, Bibliographie

Winner, Hermann (2018)
Introducing autonomous driving: an overview of safety challenges and market introduction strategies.
In: at - Automatisierungstechnik, 66 (2)
doi: 10.1515/auto-2017-0106
Artikel, Bibliographie

Amersbach, Christian ; Winner, Hermann (2018)
Funktionale Dekomposition - Ein Beitrag zur Überwindung der Parameterraumexplosion bei der Validation von höher automatisiertem Fahren.
12. Workshop Fahrerassistenzsysteme und automatisiertes Fahren, Walting, Germany.
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Merkel, Nora ; Pleß, R. ; Scheid, K. ; Winner, H. (2018)
Einsatzgrenzen automatischer Notbremssysteme für motorisierte Zweiräder – eine Expertenstudie.
12. Internationale Motorradkonferenz. Köln (01.10.2018-02.10.2018)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Herold, M. ; Said, O. ; Winner, H. (2018)
Simulative Assessment of Differential Braking for Steering Redundancy in Automated Driven Trucks.
SIMVEC 2018. Baden-Baden (20.11.2018-21.11.2018)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Junietz, Philipp ; Bonakdar, Farid ; Klamann, Björn ; Winner, Hermann (2018)
Criticality Metric for the Safety Validation of Automated Driving using Model Predictive Trajectory Optimization.
21st International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC). Maui, Hawaii, USA (04.11.2018-07.11.2018)
doi: 10.1109/ITSC.2018.8569326
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Junietz, Philipp ; Wachenfeld, Walther ; Klonecki, Kamil ; Winner, Hermann (2018)
Evaluation of Different Approaches to Address Safety Validation of Automated Driving.
21st International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC). Maui, Hawaii, USA (04.11.2018-07.11.2018)
doi: 10.1109/ITSC.2018.8569959
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Holder, Martin ; Rosenberger, Philipp ; Winner, Hermann ; D'hondt, Thomas ; Makkapati, Vamsi Prakash ; Maier, Michael ; Schreiber, Helmut ; Magosi, Zoltan ; Slavik, Zora ; Bringmann, Oliver ; Rosenstiel, W. (2018)
Measurements revealing Challenges in Radar Sensor Modeling for Virtual Validation of Autonomous Driving.
21st International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC). Maui, Hawaii, USA (04.11.2018-07.11.2018)
doi: 10.1109/ITSC.2018.8569423
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Rosenberger, Philipp ; Holder, Martin Friedrich ; Zirulnik, Marina ; Winner, Hermann
Hrsg.: Rosenberger, Philipp (2018)
Analysis of Real World Sensor Behavior for Rising Fidelity of Physically Based Lidar Sensor Models.
2018 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV). Changshu, Suzhou, China (26.0. - 30.06.2018)
doi: 10.1109/IVS.2018.8500511
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

2017

Schröter, Kai Gerd (2017)
Brake Steer Torque Optimized Corner Braking of Motorcycles.
Buch, Erstveröffentlichung

Klonecki, Kamil (2017)
Entwicklung einer Prüf- und Bewertungsmethodik für Ladungssicherungssysteme.
Technische Universität Darmstadt
Dissertation, Erstveröffentlichung

2016

Wachenfeld, Walther ; Junietz, Philipp ; Winner, Hermann ; Themann, Philipp ; Pütz, Andreas (2016)
Safety Assurance Based on an Objective Identification of Scenarios.
TRB-AUVSI-Automated Vehicle Symposium. San Francisco (19.07.2016-21.07.2016)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

2014

Betz, Alexander ; Wagner, Paul ; Albrecht, Torben ; Winner, Hermann (2014)
Development and validation of a safety architecture of a wheeled mobile driving simulator.
Driving Simulation Conference. Paris (04.09.2014-05.09.2014)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

2012

Franz, Benjamin ; Kauer, Michaela ; Blanke, Anton ; Schreiber, Michael ; Bruder, Ralph ; Geyer, Sebastian (2012)
Comparison of two human-machineinterfaces for cooperative maneuver-based driving.
In: Work, 41 (Supplement 1)
doi: 10.3233/WOR-2012-0121-4192
Artikel, Bibliographie

2010

Kauer, Michaela ; Schreiber, Michael ; Hakuli, Stephan ; Bruder, Ralph (2010)
Akzeptanz manöverbasierter Fahrzeugführungskonzepte am Beispiel von Conduct-by-Wire.
Grundlagen - Methoden - Technologien, 5. VDI Fachtagung USEWARE 2010. Baden-Baden (13.10.2010-14.10.2010)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

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