Einträge mit Organisationseinheit "16 Fachbereich Maschinenbau > Fachgebiet Fahrzeugtechnik (FZD) > Sicherheit"
- TU Darmstadt (107071)
- 16 Fachbereich Maschinenbau (19655)
- Fachgebiet Fahrzeugtechnik (FZD) (632)
- Sicherheit (65)
- Fachgebiet Fahrzeugtechnik (FZD) (632)
- 16 Fachbereich Maschinenbau (19655)
A
Amersbach, Christian Thomas (2020)
Functional Decomposition Approach - Reducing the Safety Validation Effort for Highly Automated Driving.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.25534/tuprints-00011520
Dissertation, Erstveröffentlichung
Amersbach, Christian ; Ruppert, Timm ; Hebgen, Niclas ; Winner, Hermann (2020)
Macroscopic Safety Requirements for Highly Automated Driving in
Urban Environments.
13. Graz Symposium Virtual Vehicle (GSVF). Graz (01.09.2020-02.09.2020)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Amersbach, Christian ; Winner, Hermann (2019)
Functional decomposition—A contribution to overcome the parameter space explosion during validation of highly automated driving.
In: Traffic Injury Prevention, (20)
doi: 10.1080/15389588.2019.1624732
Artikel, Bibliographie
Amersbach, Christian ; Winner, Hermann (2019)
Defining Required and Feasible Test Coverage for Scenario-Based Validation of Highly Automated Vehicles.
22nd IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC) 2019. Auckland, New Zealand (27.10.2019-30.10.2019)
Konferenzveröffentlichung, Erstveröffentlichung
Amersbach, Christian ; Winner, Hermann (2018)
Funktionale Dekomposition - Ein Beitrag zur Überwindung der Parameterraumexplosion bei der Validation von höher automatisiertem Fahren.
12. Workshop Fahrerassistenzsysteme und automatisiertes Fahren, Walting, Germany.
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
B
Betschinske, Daniel ; Schrimpf, Malte ; Lippert, Moritz ; Peters, Steven (2024)
Towards a new approach for reducing the safety validation effort of driving functions using prediction divergence current approach and challenges.
2024 Stuttgart International Symposium on Automotive and Engine Technology. Stuttgart (02.07.2024 - 03.07.2024)
doi: 10.4271/2024-01-3003
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Blödel, Alexander Paul (2022)
Entwicklung und Implementierung eines Verfahrens zur Generierung von Trajektorien für das modulare Testen automatisierter Fahrfunktionen.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00022538
Masterarbeit, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Buchholz, Michael ; Gies, Fabian ; Danzer, Andreas ; Henning, Matti ; Hermann, Charlotte ; Herzog, Manuel ; Horn, Markus ; Schön, Markus ; Rexin, Nils ; Dietmayer, Klaus ; Fernandez, Carlos ; Janosovits, Johannes ; Kamran, Danial ; Kinzig, Christian ; Lauer, Martin ; Molinos, Eduardo ; Stiller, Christoph ; Wang, Lingguang ; Ackermann, Stefan ; Homolla, Tobias ; Winner, Hermann ; Gottschalg, Grischa ; Leinen, Stefan ; Becker, Mathias ; Feiler, Johannes ; Hoffmann, Simon ; Diermeyer, Frank ; Lampe, Bastian ; Beemelmanns, Till ; Kempen, Raphael van ; Woopen, Timo ; Eckstein, Lutz ; Voget, Nicolai ; Moormann, Dieter ; Jatzkowski, Inga ; Stolte, Torben ; Maurer, Markus ; Graf, Jürgen ; Hinüber, Edgar von ; Siepenkötter, Norbert (2020)
Automation of the UNICARagil Vehicles.
Aachen Colloquium Sustainable Mobility 2020.
doi: 10.18725/OPARU-34024
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Betz, Alexander ; Wagner, Paul ; Albrecht, Torben ; Winner, Hermann (2014)
Development and validation of a safety architecture of a wheeled mobile driving simulator.
Driving Simulation Conference. Paris (04.09.2014-05.09.2014)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
F
Franz, Benjamin ; Kauer, Michaela ; Blanke, Anton ; Schreiber, Michael ; Bruder, Ralph ; Geyer, Sebastian (2012)
Comparison of two human-machineinterfaces for cooperative maneuver-based driving.
In: Work, 41 (Supplement 1)
doi: 10.3233/WOR-2012-0121-4192
Artikel, Bibliographie
G
Glatzki, Felix Fabian (2023)
Methodology for Specifying and Testing Traffic Rule Compliance for Automated Driving.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00023569
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
H
Holder, Martin Friedrich ; Elster, Lukas ; Winner, Hermann (2022)
Digitalize the Twin: A Method for Calibration of Reference Data for Transfer Real-World Test Drives into Simulation.
In: Energies, 15 (3)
doi: 10.3390/en15030989
Artikel, Bibliographie
Hinsemann, Timo (2021)
Analyse von Effekten in Lidardaten für die virtuelle Absicherung automatisierter Fahrfunktionen.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00020155
Bachelorarbeit, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Holder, Martin Friedrich ; Thielmann, Jan ; Rosenberger, Philipp ; Linnhoff, Clemens ; Winner, Hermann (2020)
How to evaluate synthetic radar data? Lessons learned from finding driveable space in virtual environments.
13. Workshop Fahrerassistenzsysteme und automatisiertes Fahren. Walting
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Homolla, Tobias ; Gottschalg, Grischa ; Winner, Hermann (2020)
Verfahren zur Korrektur von inkonsistenten Lokalisierungsdaten in modularen technischen Systemen.
13. Workshop Fahrerassistenzsysteme und automatisiertes Fahren (FAS 2020). Walting im Altmühltal (01.04.2020-03.04.2020)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Herold, Maximilian ; Lippert, Moritz ; Müller, Matthias ; Neumann, Wolfgang (2019)
Wichtige Impulse. Auswirkungen von vertikalen Beschleunigungen bei der horizontalen Ladungssicherungsprüfung.
In: Sichere Ladung
Artikel, Bibliographie
Herold, Maximilian ; Lippert, Moritz ; Neumann, Wolfgang (2019)
Der Anfang der Ladungssicherung.
In: Gefährliche Ladung, (E-paper Nr. 9)
Artikel, Bibliographie
Henzel, Maren (2019)
Analyse der Generalisierbarkeit von maschinell gelernten Algorithmen in Fahrerassistenzsystemen.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.25534/tuprints-00009246
Dissertation, Erstveröffentlichung
Herold, Maximilian (2019)
Redundant Steering System for
Highly Automated Driving of Trucks.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.25534/tuprints-00009458
Dissertation, Erstveröffentlichung
Herold, M. ; Said, O. ; Winner, H. (2018)
Simulative Assessment of Differential Braking for Steering Redundancy in Automated Driven Trucks.
SIMVEC 2018. Baden-Baden (20.11.2018-21.11.2018)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Holder, Martin ; Rosenberger, Philipp ; Winner, Hermann ; D'hondt, Thomas ; Makkapati, Vamsi Prakash ; Maier, Michael ; Schreiber, Helmut ; Magosi, Zoltan ; Slavik, Zora ; Bringmann, Oliver ; Rosenstiel, W. (2018)
Measurements revealing Challenges in Radar Sensor Modeling for Virtual Validation of Autonomous Driving.
21st International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC). Maui, Hawaii, USA (04.11.2018-07.11.2018)
doi: 10.1109/ITSC.2018.8569423
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
J
Junietz, Philipp ; Steininger, Udo ; Winner, Hermann (2019)
Macroscopic Safety Requirements for Highly Automated Driving.
In: Transportation Research Record, 2673 (3)
doi: 10.1177/0361198119827910
Artikel, Bibliographie
Junietz, Philipp ; Wachenfeld, Walther ; Schönemann, Valerij ; Domhardt, Kai ; Tribelhorn, Wadim ; Winner, Hermann (2019)
Gaining Knowledge on Automated Driving’s Safety—The Risk-Free VAAFO Tool.
In: Control Strategies for Advanced Driver Assistance Systems and Autonomous Driving Functions
doi: 10.1007/978-3-319-91569-2_3
Buchkapitel, Bibliographie
Junietz, Philipp ; Bonakdar, Farid ; Klamann, Björn ; Winner, Hermann (2018)
Criticality Metric for the Safety Validation of Automated Driving using Model Predictive Trajectory Optimization.
21st International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC). Maui, Hawaii, USA (04.11.2018-07.11.2018)
doi: 10.1109/ITSC.2018.8569326
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Junietz, Philipp ; Wachenfeld, Walther ; Klonecki, Kamil ; Winner, Hermann (2018)
Evaluation of Different Approaches to Address Safety Validation of Automated Driving.
21st International Conference on Intelligent Transportation Systems (ITSC). Maui, Hawaii, USA (04.11.2018-07.11.2018)
doi: 10.1109/ITSC.2018.8569959
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
K
Klamann, Björn (2024)
Ansätze für eine modulare Absicherung hochautomatisierter Fahrzeuge.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00027315
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Krause, Johannes (2023)
Entwicklung von Tests für die Freigabe des Dynamikmoduls als Teil der Absicherung eines automatisierten Fahrzeugs.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00023089
Bachelorarbeit, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Klamann, Björn ; Winner, Hermann (2023)
Introducing the detailed semantic interface description to support a modular safety approval of automated vehicles – S2I2.
In: Safety and Reliability
doi: 10.1080/09617353.2023.2264729
Artikel, Bibliographie
Klamann, Björn ; Lippert, Moritz ; Amersbach, Christian ; Winner, Hermann (2019)
Defining Pass-/Fail-Criteria for Particular Tests of Automated Driving Functions.
2019 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC). Auckland (27.10.2019-30.10.2019)
doi: 10.1109/ITSC.2019.8917483
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Klonecki, Kamil (2017)
Entwicklung einer Prüf- und Bewertungsmethodik für Ladungssicherungssysteme.
Technische Universität Darmstadt
Dissertation, Erstveröffentlichung
Kauer, Michaela ; Schreiber, Michael ; Hakuli, Stephan ; Bruder, Ralph (2010)
Akzeptanz manöverbasierter Fahrzeugführungskonzepte am Beispiel von Conduct-by-Wire.
Grundlagen - Methoden - Technologien, 5. VDI Fachtagung USEWARE 2010. Baden-Baden (13.10.2010-14.10.2010)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
L
Linnhoff, Clemens (2023)
Analysis of Environmental Influences for Simulation of Active Perception Sensors.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00023116
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Lutwitzi, Melina (2023)
An Active Safety System for Wheeled Mobile Driving Simulators.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00023786
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Lutwitzi, Melina ; Betschinske, Daniel ; Albrecht, Torben ; Winner, Hermann (2022)
Lidar and Landmark based Localization System for a Wheeled Mobile Driving Simulator.
doi: 10.1109/IV51971.2022.9827085
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Lindner, Paul Daniel (2022)
Entwicklung einer Methode zur Erkennung von instabiler Trajektorienplanung beim automatisierten Fahren.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00021102
Bachelorarbeit, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Lippert, Moritz ; Klamann, Björn ; Amersbach, Christian ; Winner, Hermann (2020)
Definition von Bestehens-/Versagenskriterien für das partikuläre Testen von automatisierten Fahrfunktionen.
9. Tagung Automatisiertes Fahren. München (21.11.2019-22.11.2019)
doi: 10.25534/tuprints-00009663
Konferenzveröffentlichung, Erstveröffentlichung
M
Mori, Ken Thaddäus (2024)
Defining object detection requirements for safe automated driving.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00026622
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Merkel, Nora ; Winner, Hermann (2019)
Measures for the Evaluation of Riders’ Adaption to the Changing Vehicle State during Autonomous Emergency Braking Maneuvers on Motorcycles.
Symposium on Bicycle and Motorcycle Dynamics. Padua (09.09.2019-11.09.2019)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Merkel, Nora ; Pleß, R. ; Winner, Hermann ; Hammer, T. ; Schneider, N. ; Will, S. (2019)
Tolerability of Unexpected Autonomous Emergency Braking Maneuvers on Motorcycles – A Methodology for Experimental Investigation.
Conference on the Enhances Safety of Vehicles (ESV). Eindhoven (10.06.2019-10.06.2019)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Müller, Matthias (2019)
Experimentelle Untersu-chung der Auswirkung von Vertikalanregungen bei der horizontalen Ladungssicherungsprüfung.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.25534/tuprints-00009190
Masterarbeit, Erstveröffentlichung
Merkel, Nora ; Pleß, R. ; Scheid, K. ; Winner, H. (2018)
Einsatzgrenzen automatischer Notbremssysteme für motorisierte Zweiräder – eine Expertenstudie.
12. Internationale Motorradkonferenz. Köln (01.10.2018-02.10.2018)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
P
Popp, Christoph ; Serov, Andre ; Glatzki, Felix ; Ziegler, Christoph ; Olaru, Andreea-Iulia ; Maldonado, Jaime ; Clemens, Joachim ; Adamy, Jürgen ; Arbitmann, Maxim ; Leon, Florin ; Peters, Steven ; Schill, Kerstin ; Schräbler, Sighard ; Winner, Hermann (2024)
PRORETA 5 – building blocks for automated urban driving enhancing city road safety.
In: Automatisierungstrechnik, 72 (4)
doi: 10.1515/auto-2023-0092
Artikel, Bibliographie
R
Rosenberger, Philipp (2023)
Metrics for Specification, Validation, and Uncertainty Prediction for Credibility in Simulation of Active Perception Sensor Systems.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00023034
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Rosenberger, Philipp ; Holder, Martin Friedrich ; Cianciaruso, Nicodemo ; Aust, Philip ; Tamm-Morschel, Jonas Franz ; Linnhoff, Clemens ; Winner, Hermann (2020)
Sequential lidar sensor system simulation: a modular approach for simulation-based safety validation of automated driving.
In: Automotive and Engine Technology, 5 (3-4)
doi: 10.1007/s41104-020-00066-x
Artikel, Bibliographie
Rosenberger, Philipp ; Holder, Martin Friedrich ; Huch, Sebastian ; Winner, Hermann ; Zofka, Marc René ; Zöllner, Johann Marius ; D'hondt, Thomas ; Wassermann, Benjamin (2019)
Benchmarking and Functional Decomposition of Automotive Lidar Sensor Models.
IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV) 2019. Paris, France (09.06.2019-12.06.2019)
doi: 10.1109/IVS.2019.8814081
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Rosenberger, Philipp ; Wendler, Jan Timo ; Holder, Martin Friedrich ; Linnhoff, Clemens ; Berghöfer, Moritz ; Winner, Hermann ; Maurer, Markus (2019)
Towards a Generally Accepted Validation Methodology for Sensor Models - Challenges, Metrics, and First Results.
Grazer Symposium Virtuelles Fahrzeug. Graz, Austria (07.05.2019-08.05.2019)
Konferenzveröffentlichung, Erstveröffentlichung
Rosenberger, Philipp ; Holder, Martin Friedrich ; Zirulnik, Marina ; Winner, Hermann
Hrsg.: Rosenberger, Philipp (2018)
Analysis of Real World Sensor Behavior for Rising Fidelity of Physically Based Lidar Sensor Models.
2018 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV). Changshu, Suzhou, China (26.0. - 30.06.2018)
doi: 10.1109/IVS.2018.8500511
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
S
Schrimpf, Malte ; Betschinske, Daniel ; Peters, Steven (2024)
A novel approach for the safety validation of emergency intervention functions using extreme value estimation.
2024 Stuttgart International Symposium on Automotive and Engine Technology. Stuttgart (02.07.2024 - 03.07.2024)
doi: 10.4271/2024-01-2993
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Storms, Kai Hendrik (2024)
Context Aware Data Reduction for Highly Automated Driving.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00026704
Dissertation, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Stähler, Christof (2022)
Plausibilisierung von Umfeld-Sensordaten in automatisierten Fahrzeugen.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.26083/tuprints-00021615
Masterarbeit, Erstveröffentlichung, Verlagsversion
Stolte, Torben ; Ackermann, Stefan ; Graubohm, Robert ; Jatzkowski, Inga ; Klamann, Björn ; Winner, Hermann ; Maurer, Markus (2021)
Taxonomy to Unify Fault Tolerance Regimes for Automotive Systems: Defining Fail-Operational, Fail-Degraded, and Fail-Safe.
In: IEEE Transactions on Intelligent Vehicles
doi: 10.1109/TIV.2021.3129933
Artikel, Bibliographie
Stolte, Torben ; Graubohm, Robert ; Jatzkowski, Inga ; Maurer, Markus ; Ackermann, Stefan ; Klamann, Björn ; Lippert, Moritz ; Winner, Hermann (2020)
Towards Safety Concepts for Automated Vehicles by the Example of the Project UNICARagil.
(05.10.2020-05.10.2020)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Schönemann, Valerij ; Duschek, Mara ; Winner, Hermann (2019)
Maneuver-based adaptive Safety Zone for infrastructure-supported Automated Valet Parking.
5th International Conference on Vehicle Technology and Intelligent Transport Systems. Heraklion (03.05.2019-05.05.2019)
doi: 10.5220/0007689503430351
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Schönemann, Valerij ; Glock, Thomas ; Sax, Eric ; Boeddeker, Bert ; Vom Dorff, Sebastian ; Verhaeg, Geert ; Tronci, Fabrizio ; Padilla, Gustavo ; Winner, Hermann (2019)
Fault tree-based Derivation of Safety Requirements for Automated Driving on the Example of cooperative Valet Parking.
International Technical Conference on The Enhanced Safety of Vehicles (ESV). Eindhoven (10.06.2019-13.06.2019)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Schönemann, Valerij (2019)
Safety Requirements and Distribution of Functions for Automated Valet Parking.
Technische Universität Darmstadt
Dissertation, Erstveröffentlichung
Schönemann, Valerij ; Winner, Hermann ; Glock, Thomas ; Otten, Stefan ; Sax, Eric ; Boeddeker, Bert ; Verhaeg, Geert ; Tronci, Fabrizio ; Padilla, Gustavo
Hrsg.: Arai, K. ; Kapoor, S. ; Bhatia, R. (2018)
Scenario-based functional safety for automated driving on the example of valet parking.
Future of Information and Communication Conference. Singapur (05.04.2018-06.04.2018)
doi: 10.1007/978-3-030-03402-3_5
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Schröter, Kai Gerd (2017)
Brake Steer Torque Optimized Corner Braking of Motorcycles.
Buch, Erstveröffentlichung
W
Wang, Cheng ; Popp, Christoph ; Winner, Hermann (2022)
Acceleration-Based Collision Criticality Metric for Holistic Online Safety Assessment in Automated Driving.
In: IEEE Access, 10
doi: 10.1109/ACCESS.2022.3186765
Artikel, Bibliographie
Weber, Nico (2020)
Reduzierung des Parameterraums für die Freigabe von hochautomatisierten Fahrfunktionen.
Technische Universität Darmstadt
doi: 10.25534/tuprints-00011389
Masterarbeit, Erstveröffentlichung
Wang, Cheng ; Winner, Hermann
Hrsg.: IEEE (2019)
Overcoming Challenges of Validation Automated Driving and Identification of Critical Scenarios.
2019 IEEE Intelligent Transportation Systems Conference (ITSC). (27.10.2019-30.10.2019)
doi: 10.1109/ITSC.2019.8917045
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Wagner, Paul (2018)
Practical Feasibility and Functional Safety of a Wheeled Mobile Driving Simulator.
Technische Universität Darmstadt
Dissertation, Erstveröffentlichung
Woopen, Timo ; Lampe, Bastian ; Böddeker, Torben ; Eckstein, Lutz ; Kampmann, Alexandru ; Alrifaee, Bassam ; Kowalewski, Stefan ; Moormann, Dieter ; Stolte, Torben ; Jatzkowski, Inga ; Maurer, Markus ; Möstl, Mischa ; Ernst, Rolf ; Ackermann, Stefan ; Amersbach, Christian ; Leinen, Stefan ; Winner, Hermann ; Püllen, Dominik ; Katzenbeisser, Stefan ; Becker, Matthias ; Stiller, Christoph ; Furmans, Kai ; Bengler, Klaus ; Diermeyer, Frank ; Lienkamp, Markus ; Keilhoff, Dan ; Reuss, Hans-Christian ; Buchholz, Michael ; Dietmayer, Klaus ; Lategahn, Henning ; Siepenkötter, Norbert ; Elbs, Martin ; Hinüber, Edgar von ; Dupuis, Marius ; Hecker, Christian (2018)
UNICARagil - Disruptive Modular Architectures for Agile, Automated Vehicle Concepts.
27th Aachen Colloquium Automobile and Engine Technology 2018. Aachen (08.10.2018-10.10.2018)
doi: 10.18154/RWTH-2018-229909
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie
Winner, H. ; Wachenfeld, W. ; Junietz, P.
Hrsg.: Winner, H. ; Prokop, G. ; Maurer, M. (2018)
Validation and Introduction of Automated Driving.
In: Automotive Systems Engineering II
Buchkapitel, Bibliographie
Winner, Hermann (2018)
Introducing autonomous driving: an overview of safety challenges and market introduction strategies.
In: at - Automatisierungstechnik, 66 (2)
doi: 10.1515/auto-2017-0106
Artikel, Bibliographie
Wachenfeld, Walther ; Junietz, Philipp ; Winner, Hermann ; Themann, Philipp ; Pütz, Andreas (2016)
Safety Assurance Based on an Objective Identification of Scenarios.
TRB-AUVSI-Automated Vehicle Symposium. San Francisco (19.07.2016-21.07.2016)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie