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Schreiben lernen mit dem Hypertext? Hypertextualität und generische Kohärenz in der Schreiberziehung

Hallet, Wolfgang (2008)
Schreiben lernen mit dem Hypertext? Hypertextualität und generische Kohärenz in der Schreiberziehung.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 13 (1)
Artikel, Bibliographie

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Kurzbeschreibung (Abstract)

This essay argues that although the complexity, non-linearity and multimediality of the hypertext, on the one hand, and the coherence and linearity of the conventional written text, on the other, appear to contradict and exclude each other, the production of a coherent and unifying written text is a requirement in understanding a hypertext. Reading a hypertext is regarded as constructing a meaningful, unified and whole text which is best represented in the form of a conventional text. The latter can exist in mental form only, but if externalized this is in the form of a written text in various genres, depending on the communicative interests and purposes of the interlocutor. Thus, the essay argues, writing coherent texts is a prerequisite of hypertext literacy

Typ des Eintrags: Artikel
Erschienen: 2008
Autor(en): Hallet, Wolfgang
Art des Eintrags: Bibliographie
Titel: Schreiben lernen mit dem Hypertext? Hypertextualität und generische Kohärenz in der Schreiberziehung
Sprache: Deutsch
Publikationsjahr: 2008
Ort: Darmstadt
Verlag: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Titel der Zeitschrift, Zeitung oder Schriftenreihe: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Jahrgang/Volume einer Zeitschrift: 13
(Heft-)Nummer: 1
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Kurzbeschreibung (Abstract):

This essay argues that although the complexity, non-linearity and multimediality of the hypertext, on the one hand, and the coherence and linearity of the conventional written text, on the other, appear to contradict and exclude each other, the production of a coherent and unifying written text is a requirement in understanding a hypertext. Reading a hypertext is regarded as constructing a meaningful, unified and whole text which is best represented in the form of a conventional text. The latter can exist in mental form only, but if externalized this is in the form of a written text in various genres, depending on the communicative interests and purposes of the interlocutor. Thus, the essay argues, writing coherent texts is a prerequisite of hypertext literacy

Sachgruppe der Dewey Dezimalklassifikatin (DDC): 400 Sprache > 400 Sprache, Linguistik
Fachbereich(e)/-gebiet(e): 02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften
02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft
02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Hinterlegungsdatum: 02 Aug 2024 12:59
Letzte Änderung: 02 Aug 2024 12:59
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