TU Darmstadt / ULB / TUbiblio

Schreiben lernen mit dem Hypertext? Hypertextualität und generische Kohärenz in der Schreiberziehung

Hallet, Wolfgang (2023)
Schreiben lernen mit dem Hypertext? Hypertextualität und generische Kohärenz in der Schreiberziehung.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2008, 13 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012228
Artikel, Zweitveröffentlichung, Verlagsversion

Kurzbeschreibung (Abstract)

This essay argues that although the complexity, non-linearity and multimediality of the hypertext, on the one hand, and the coherence and linearity of the conventional written text, on the other, appear to contradict and exclude each other, the production of a coherent and unifying written text is a requirement in understanding a hypertext. Reading a hypertext is regarded as constructing a meaningful, unified and whole text which is best represented in the form of a conventional text. The latter can exist in mental form only, but if externalized this is in the form of a written text in various genres, depending on the communicative interests and purposes of the interlocutor. Thus, the essay argues, writing coherent texts is a prerequisite of hypertext literacy

Typ des Eintrags: Artikel
Erschienen: 2023
Autor(en): Hallet, Wolfgang
Art des Eintrags: Zweitveröffentlichung
Titel: Schreiben lernen mit dem Hypertext? Hypertextualität und generische Kohärenz in der Schreiberziehung
Sprache: Deutsch
Publikationsjahr: 2023
Ort: Darmstadt
Publikationsdatum der Erstveröffentlichung: 2008
Verlag: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Titel der Zeitschrift, Zeitung oder Schriftenreihe: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Jahrgang/Volume einer Zeitschrift: 13
(Heft-)Nummer: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012228
URL / URN: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/12228
Zugehörige Links:
Herkunft: Zweitveröffentlichung von TUjournals
Kurzbeschreibung (Abstract):

This essay argues that although the complexity, non-linearity and multimediality of the hypertext, on the one hand, and the coherence and linearity of the conventional written text, on the other, appear to contradict and exclude each other, the production of a coherent and unifying written text is a requirement in understanding a hypertext. Reading a hypertext is regarded as constructing a meaningful, unified and whole text which is best represented in the form of a conventional text. The latter can exist in mental form only, but if externalized this is in the form of a written text in various genres, depending on the communicative interests and purposes of the interlocutor. Thus, the essay argues, writing coherent texts is a prerequisite of hypertext literacy

Status: Verlagsversion
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-122280
Sachgruppe der Dewey Dezimalklassifikatin (DDC): 400 Sprache > 400 Sprache, Linguistik
Fachbereich(e)/-gebiet(e): 02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften
02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft
02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Hinterlegungsdatum: 28 Sep 2023 11:02
Letzte Änderung: 28 Sep 2023 11:02
PPN:
Zugehörige Links:
Export:
Suche nach Titel in: TUfind oder in Google
Frage zum Eintrag Frage zum Eintrag

Optionen (nur für Redakteure)
Redaktionelle Details anzeigen Redaktionelle Details anzeigen