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Minding the English trap: A crosslinguistic pedagogical approach to teaching the V2 rule to young German L3 learners in Sweden

Beslagic, Deni (2024)
Minding the English trap: A crosslinguistic pedagogical approach to teaching the V2 rule to young German L3 learners in Sweden.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 29 (2)
doi: 10.48694/zif.3854
Artikel, Bibliographie

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Kurzbeschreibung (Abstract)

Based on a case study with four teachers of German L3 at Swedish lower secondary schools, this article explores: a) the teachers’ pedagogical views on the role of English L2 in L3 teaching, and b) how they make explicit crosslinguistic references to English when teaching German. The analyzed interviews, observations and lesson plans suggest that the participants have positive views on crosslinguistic pedagogy and that they also apply it in their practice, for example by making trilingual comparisons of word order when highlighting the V2 rule. Based on the findings, it is suggested that English can function as a bridging language between Swedish L1 and German L3.

Typ des Eintrags: Artikel
Erschienen: 2024
Autor(en): Beslagic, Deni
Art des Eintrags: Bibliographie
Titel: Minding the English trap: A crosslinguistic pedagogical approach to teaching the V2 rule to young German L3 learners in Sweden
Sprache: Englisch
Publikationsjahr: 1 Oktober 2024
Ort: Darmstadt
Titel der Zeitschrift, Zeitung oder Schriftenreihe: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Jahrgang/Volume einer Zeitschrift: 29
(Heft-)Nummer: 2
DOI: 10.48694/zif.3854
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Kurzbeschreibung (Abstract):

Based on a case study with four teachers of German L3 at Swedish lower secondary schools, this article explores: a) the teachers’ pedagogical views on the role of English L2 in L3 teaching, and b) how they make explicit crosslinguistic references to English when teaching German. The analyzed interviews, observations and lesson plans suggest that the participants have positive views on crosslinguistic pedagogy and that they also apply it in their practice, for example by making trilingual comparisons of word order when highlighting the V2 rule. Based on the findings, it is suggested that English can function as a bridging language between Swedish L1 and German L3.

Alternatives oder übersetztes Abstract:
Alternatives AbstractSprache

Anhand einer Fallstudie mit vier DaF-Lehrkräften in Schweden (Sekundarstufe I) wird in diesem Beitrag Folgendes ausgewertet: a) die pädagogischen Überzeugungen der Lehrkräfte betreffend den Einfluss des Englischen im L3-Unterricht, und b) wie die Lehrkräfte explizite sprachenübergreifende Verweise auf das Englische im Deutschunterricht äußern. Die analysierten Interviews, Beobachtungen und Unterrichtsentwürfe deuten darauf hin, dass die teilnehmenden Lehrkräfte positive Auffassungen in Bezug auf sprachenübergreifende didaktische Ansätze haben und dass diese auch in der Praxis umgesetzt werden, z.B. indem die Lehrkräfte trilinguale Vergleiche der Wortstellung anstellen, um die Verbzweitstellung (V2) hervorzuheben. Aus den Ergebnissen geht hervor, dass Englisch die Funktion einer pädagogischen Brückensprache zwischen Schwedisch als L1 und Deutsch als L3 erfüllen kann.

Deutsch
Freie Schlagworte: tertiary language (L3), language teacher cognition, grammar teaching, crosslinguistic pedagogy, V2 rule, Drittsprachen, Sprachlehrerkognitionen, Grammatikunterricht, sprachenübergreifende Pädagogik, V2-Stellung
Sachgruppe der Dewey Dezimalklassifikatin (DDC): 400 Sprache > 400 Sprache, Linguistik
Fachbereich(e)/-gebiet(e): 02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften
02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft
02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Hinterlegungsdatum: 19 Jan 2025 22:03
Letzte Änderung: 19 Jan 2025 22:03
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