Gerlach, David ; Lüke, Mareen (2024)
Textbook-defined practice: Narrated identities of English language teachers within a standards-driven context.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 29 (1)
doi: 10.48694/zif.3821
Artikel, Bibliographie
Dies ist die neueste Version dieses Eintrags.
Kurzbeschreibung (Abstract)
This study explores the use of textbooks by German English Language Teaching (ELT) professionals and its interrelation with their Language Teacher Identities (LTI). Prior research indicates a significant dependency of language teachers on textbooks. The study uses narrative interview data of twelve teachers and two student teachers to reconstruct types of textbook use and LTI. We used qualitative content analysis leading to type formation through positioning theory principles. While teachers of type 1 (textbook-defined practice) and 2 (adaptive practice) show a higher need for security and closed structures, type 3 (critical practice) is determined by own convictions and highly committed to his/her teaching.
Typ des Eintrags: | Artikel | ||||
---|---|---|---|---|---|
Erschienen: | 2024 | ||||
Autor(en): | Gerlach, David ; Lüke, Mareen | ||||
Art des Eintrags: | Bibliographie | ||||
Titel: | Textbook-defined practice: Narrated identities of English language teachers within a standards-driven context | ||||
Sprache: | Englisch | ||||
Publikationsjahr: | 27 März 2024 | ||||
Ort: | Darmstadt | ||||
Verlag: | Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt | ||||
Titel der Zeitschrift, Zeitung oder Schriftenreihe: | Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF | ||||
Jahrgang/Volume einer Zeitschrift: | 29 | ||||
(Heft-)Nummer: | 1 | ||||
DOI: | 10.48694/zif.3821 | ||||
Zugehörige Links: | |||||
Kurzbeschreibung (Abstract): | This study explores the use of textbooks by German English Language Teaching (ELT) professionals and its interrelation with their Language Teacher Identities (LTI). Prior research indicates a significant dependency of language teachers on textbooks. The study uses narrative interview data of twelve teachers and two student teachers to reconstruct types of textbook use and LTI. We used qualitative content analysis leading to type formation through positioning theory principles. While teachers of type 1 (textbook-defined practice) and 2 (adaptive practice) show a higher need for security and closed structures, type 3 (critical practice) is determined by own convictions and highly committed to his/her teaching. |
||||
Alternatives oder übersetztes Abstract: |
|
||||
Freie Schlagworte: | textbooks, critical language teaching, post-method, language teacher education, language teacher identity, Lehrwerk, kritische Fremdsprachendidaktik, fremdsprachliche Lehrer*innenbildung | ||||
Sachgruppe der Dewey Dezimalklassifikatin (DDC): | 400 Sprache > 400 Sprache, Linguistik | ||||
Fachbereich(e)/-gebiet(e): | 02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften 02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft 02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit |
||||
Hinterlegungsdatum: | 02 Aug 2024 13:16 | ||||
Letzte Änderung: | 02 Aug 2024 13:16 | ||||
PPN: | |||||
Export: | |||||
Suche nach Titel in: | TUfind oder in Google |
Verfügbare Versionen dieses Eintrags
-
Textbook-defined practice: Narrated identities of English language teachers within a standards-driven context. (deposited 23 Apr 2024 13:13)
- Textbook-defined practice: Narrated identities of English language teachers within a standards-driven context. (deposited 02 Aug 2024 13:16) [Gegenwärtig angezeigt]
Frage zum Eintrag |
Optionen (nur für Redakteure)
Redaktionelle Details anzeigen |