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Identity in social context: Plurilingual families in Baden-Wuerttemberg and South Tyrol

Colombo, Sabrina ; Ritter, Anna ; Stopfner, Maria (2020)
Identity in social context: Plurilingual families in Baden-Wuerttemberg and South Tyrol.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 25 (1)
Artikel, Bibliographie

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Kurzbeschreibung (Abstract)

In trying to understand how identity can be constructed in the face of diversity, plurilingual families are a focal point of interest, since they live between different cultures and identities. In our article, we assume along with Bucholtz and Hall (2005) that identity encompasses macro-level demographic categories, local ethnographically specific cultural positions as well as temporary, interactionally specific stances and participant roles. Based on this theoretical assumption, we will describe how plurilingual families construct their identity by comparing two different regions: the officially monolingual German federal state of Baden-Wuerttemberg and the officially trilingual Autonomous Province of Bolzano/South Tyrol. The analysis in this article is based on semi-structured interviews with and self-recordings of plurilingual families in Baden-Wuerttemberg and South Tyrol.

Typ des Eintrags: Artikel
Erschienen: 2020
Autor(en): Colombo, Sabrina ; Ritter, Anna ; Stopfner, Maria
Art des Eintrags: Bibliographie
Titel: Identity in social context: Plurilingual families in Baden-Wuerttemberg and South Tyrol
Sprache: Englisch
Publikationsjahr: 2020
Ort: Darmstadt
Verlag: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Titel der Zeitschrift, Zeitung oder Schriftenreihe: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Jahrgang/Volume einer Zeitschrift: 25
(Heft-)Nummer: 1
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Kurzbeschreibung (Abstract):

In trying to understand how identity can be constructed in the face of diversity, plurilingual families are a focal point of interest, since they live between different cultures and identities. In our article, we assume along with Bucholtz and Hall (2005) that identity encompasses macro-level demographic categories, local ethnographically specific cultural positions as well as temporary, interactionally specific stances and participant roles. Based on this theoretical assumption, we will describe how plurilingual families construct their identity by comparing two different regions: the officially monolingual German federal state of Baden-Wuerttemberg and the officially trilingual Autonomous Province of Bolzano/South Tyrol. The analysis in this article is based on semi-structured interviews with and self-recordings of plurilingual families in Baden-Wuerttemberg and South Tyrol.

Alternatives oder übersetztes Abstract:
Alternatives AbstractSprache

Möchte man verstehen, wie Identität im Angesicht von Diversität konstruiert wird, sind mehrsprachige Familien von besonderem Interesse, leben sie doch an der Schnittstelle verschiedener Kulturen und Identitäten. Wir gehen mit Bucholtz und Hall (2005) davon aus, dass Identität demographische Kategorien auf der Makroebene genauso umfasst wie lokale, ethnographisch spezifische kulturelle Positionen und temporäre interaktionale Haltungen und Rollen. Ausgehend von dieser theoretischen Basis werden wir die Identitätskonstruktion mehrsprachiger Familien in zwei unterschiedlichen Regionen untersuchen: dem offiziell einsprachigen deutschen Bundesland Baden-Württemberg und der offiziell dreisprachigen Autonomen Provinz Bozen/Südtirol. Datengrundlage sind semi-strukturierte Interviews mit und Selbstaufnahmen von mehrsprachigen Familien in Baden-Württemberg und Südtirol.

Deutsch
Freie Schlagworte: multilingualism, identity, family language policy, child agency, language ideology
Sachgruppe der Dewey Dezimalklassifikatin (DDC): 400 Sprache > 400 Sprache, Linguistik
Fachbereich(e)/-gebiet(e): 02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften
02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft
02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Hinterlegungsdatum: 02 Aug 2024 13:13
Letzte Änderung: 02 Aug 2024 13:13
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