TU Darmstadt / ULB / TUbiblio

Oman. Quality Culture in Higher Education A Good-Practice Example

Huson, Nicola (2015)
Oman. Quality Culture in Higher Education A Good-Practice Example.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 20 (2)
Artikel, Bibliographie

Dies ist die neueste Version dieses Eintrags.

Kurzbeschreibung (Abstract)

Quality culture in higher education goes beyond the establishment of Quality Assurance processes and systems. The concept of quality culture in Higher Educational Institutions is being discussed widely in the professional literature as to its defining characteristics and forms of implementation. A new era in quality management is developing which “is moving away from a mechanistic to a holistic and cultural view of quality in education” (Ehlers 2009: 343). Following this line of thought the case presented here reflects on the evolution of a teaching initiative launched at the German University of Technology in Oman and provides a good-practice example for an higher education institutional enhancement of quality culture with consideration of its environmental setting, institutional and initiative factors and its verification in the framework of a theoretical concept of quality culture.

Typ des Eintrags: Artikel
Erschienen: 2015
Autor(en): Huson, Nicola
Art des Eintrags: Bibliographie
Titel: Oman. Quality Culture in Higher Education A Good-Practice Example
Sprache: Deutsch
Publikationsjahr: 2015
Ort: Darmstadt
Verlag: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Titel der Zeitschrift, Zeitung oder Schriftenreihe: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Jahrgang/Volume einer Zeitschrift: 20
(Heft-)Nummer: 2
Zugehörige Links:
Kurzbeschreibung (Abstract):

Quality culture in higher education goes beyond the establishment of Quality Assurance processes and systems. The concept of quality culture in Higher Educational Institutions is being discussed widely in the professional literature as to its defining characteristics and forms of implementation. A new era in quality management is developing which “is moving away from a mechanistic to a holistic and cultural view of quality in education” (Ehlers 2009: 343). Following this line of thought the case presented here reflects on the evolution of a teaching initiative launched at the German University of Technology in Oman and provides a good-practice example for an higher education institutional enhancement of quality culture with consideration of its environmental setting, institutional and initiative factors and its verification in the framework of a theoretical concept of quality culture.

Alternatives oder übersetztes Abstract:
Alternatives AbstractSprache

Qualitätskultur in Hochschulen geht über die Einrichtung von Qualitätssicherungsprozessen und -systemen hinaus. Das Konzept von Qualitätskultur wird in der Forschungsliteratur vielseitig disktutiert hinsichtlich der bestimmenden Merkmale und der Implementierungsformen. Eine neue Ära des Qualitätmanagements entwickelt sich, weg von einer mechanistischen hin zu einer holistischen und kulturellen Betrachtungsweise von Qualität in Bildung (vgl. Ehlers 2009: 343). Diesem Ansatz folgend liefert die folgende Reflektion zu der Entwicklung einer Lehrendeninitiative an der German University of Technology in Oman ein Good-Practice-Beispiel für die Förderung einer Qualitätskultur innerhalb einer Hochschulinstitution. Diese erfolgt unter Berücksichtigung der soziokulturellen, institutionellen und initiative-bezogenen Rahmenbedingungen und verifiziert das Beispiel innerhalb eines theoretischen Qualitätskulturmodells.

Deutsch
Freie Schlagworte: Quality culture, quality assurance, higher education, Oman, German University of Technology in Oman, goodpractice example, bottom-up approach, quality teaching, teaching initiative, German language survey, teacher/course evaluation, ADRI Quality Cycle, Gulf Cooperation Council (GCC), holistic approach, teacher training; Qualitätskultur, Lehrendeninitiative, Qualitässicherung, Good-Practice Beispiel, holistischer Ansatz
Sachgruppe der Dewey Dezimalklassifikatin (DDC): 400 Sprache > 400 Sprache, Linguistik
Fachbereich(e)/-gebiet(e): 02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften
02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft
02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Hinterlegungsdatum: 02 Aug 2024 13:09
Letzte Änderung: 02 Aug 2024 13:09
PPN:
Export:
Suche nach Titel in: TUfind oder in Google

Verfügbare Versionen dieses Eintrags

Frage zum Eintrag Frage zum Eintrag

Optionen (nur für Redakteure)
Redaktionelle Details anzeigen Redaktionelle Details anzeigen