Colombo, Sabrina ; Ritter, Anna ; Stopfner, Maria (2023)
Identity in social context: Plurilingual families in Baden-Wuerttemberg and South Tyrol.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2020, 25 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00021927
Artikel, Zweitveröffentlichung, Verlagsversion
Es ist eine neuere Version dieses Eintrags verfügbar. |
Kurzbeschreibung (Abstract)
In trying to understand how identity can be constructed in the face of diversity, plurilingual families are a focal point of interest, since they live between different cultures and identities. In our article, we assume along with Bucholtz and Hall (2005) that identity encompasses macro-level demographic categories, local ethnographically specific cultural positions as well as temporary, interactionally specific stances and participant roles. Based on this theoretical assumption, we will describe how plurilingual families construct their identity by comparing two different regions: the officially monolingual German federal state of Baden-Wuerttemberg and the officially trilingual Autonomous Province of Bolzano/South Tyrol. The analysis in this article is based on semi-structured interviews with and self-recordings of plurilingual families in Baden-Wuerttemberg and South Tyrol.
Typ des Eintrags: | Artikel | ||||
---|---|---|---|---|---|
Erschienen: | 2023 | ||||
Autor(en): | Colombo, Sabrina ; Ritter, Anna ; Stopfner, Maria | ||||
Art des Eintrags: | Zweitveröffentlichung | ||||
Titel: | Identity in social context: Plurilingual families in Baden-Wuerttemberg and South Tyrol | ||||
Sprache: | Englisch | ||||
Publikationsjahr: | 2023 | ||||
Ort: | Darmstadt | ||||
Publikationsdatum der Erstveröffentlichung: | 2020 | ||||
Verlag: | Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt | ||||
Titel der Zeitschrift, Zeitung oder Schriftenreihe: | Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF | ||||
Jahrgang/Volume einer Zeitschrift: | 25 | ||||
(Heft-)Nummer: | 1 | ||||
DOI: | 10.26083/tuprints-00021927 | ||||
URL / URN: | https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/21927 | ||||
Zugehörige Links: | |||||
Herkunft: | Zweitveröffentlichung von TUjournals | ||||
Kurzbeschreibung (Abstract): | In trying to understand how identity can be constructed in the face of diversity, plurilingual families are a focal point of interest, since they live between different cultures and identities. In our article, we assume along with Bucholtz and Hall (2005) that identity encompasses macro-level demographic categories, local ethnographically specific cultural positions as well as temporary, interactionally specific stances and participant roles. Based on this theoretical assumption, we will describe how plurilingual families construct their identity by comparing two different regions: the officially monolingual German federal state of Baden-Wuerttemberg and the officially trilingual Autonomous Province of Bolzano/South Tyrol. The analysis in this article is based on semi-structured interviews with and self-recordings of plurilingual families in Baden-Wuerttemberg and South Tyrol. |
||||
Alternatives oder übersetztes Abstract: |
|
||||
Freie Schlagworte: | multilingualism, identity, family language policy, child agency, language ideology | ||||
Status: | Verlagsversion | ||||
URN: | urn:nbn:de:tuda-tuprints-219270 | ||||
Sachgruppe der Dewey Dezimalklassifikatin (DDC): | 400 Sprache > 400 Sprache, Linguistik | ||||
Fachbereich(e)/-gebiet(e): | 02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften 02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft 02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit |
||||
Hinterlegungsdatum: | 28 Sep 2023 11:49 | ||||
Letzte Änderung: | 28 Sep 2023 11:49 | ||||
PPN: | |||||
Export: | |||||
Suche nach Titel in: | TUfind oder in Google |
Verfügbare Versionen dieses Eintrags
- Identity in social context: Plurilingual families in Baden-Wuerttemberg and South Tyrol. (deposited 28 Sep 2023 11:49) [Gegenwärtig angezeigt]
Frage zum Eintrag |
Optionen (nur für Redakteure)
Redaktionelle Details anzeigen |