TU Darmstadt / ULB / TUbiblio

Citizenship Testing and Linguistic Integration in Australia and German

Möllering, Martina (2023)
Citizenship Testing and Linguistic Integration in Australia and German.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2009, 14 (2)
doi: 10.26083/tuprints-00012281
Artikel, Zweitveröffentlichung, Verlagsversion

Kurzbeschreibung (Abstract)

This contribution is concerned with German as a Second Language in the context of testing for citizenship requirements. The changes to German citizenship and immigration laws and the introduction of integration courses and citizenship testing in Germany are discussed and compared to the situation in Australia, a country of immigration par excellence. The importance of language in the context of citizenship testing in both countries is critically discussed and linked to an examination of a concept of “integration” that does not seem mutually inclusive, but rather assumes linguistic integration on the part of the immigrant aspiring to citizenship rights.

Typ des Eintrags: Artikel
Erschienen: 2023
Autor(en): Möllering, Martina
Art des Eintrags: Zweitveröffentlichung
Titel: Citizenship Testing and Linguistic Integration in Australia and German
Sprache: Englisch
Publikationsjahr: 2023
Ort: Darmstadt
Publikationsdatum der Erstveröffentlichung: 2009
Verlag: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Titel der Zeitschrift, Zeitung oder Schriftenreihe: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Jahrgang/Volume einer Zeitschrift: 14
(Heft-)Nummer: 2
DOI: 10.26083/tuprints-00012281
URL / URN: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/12281
Zugehörige Links:
Herkunft: Zweitveröffentlichung von TUjournals
Kurzbeschreibung (Abstract):

This contribution is concerned with German as a Second Language in the context of testing for citizenship requirements. The changes to German citizenship and immigration laws and the introduction of integration courses and citizenship testing in Germany are discussed and compared to the situation in Australia, a country of immigration par excellence. The importance of language in the context of citizenship testing in both countries is critically discussed and linked to an examination of a concept of “integration” that does not seem mutually inclusive, but rather assumes linguistic integration on the part of the immigrant aspiring to citizenship rights.

Alternatives oder übersetztes Abstract:
Alternatives AbstractSprache

Welche Rolle die Sprachbeherrschung, und damit auch die Messung und Bewertung des Sprachstandes sowie der Erwerb von sprachlichen Kompetenzen migrationspolitisch spielen, untersucht dieser Beitrag. Erläutert und diskutiert werden die neueren Entwicklungen der Einwanderungsgesetzgebung in Deutschland und die Funktionen der Orientierungs- und Integrationskurse dabei. Ein Vergleich mit der Situation in Australien, als klassischem Einwanderungsland, und eine kritische Evaluation von Integrationskonzepten im Lichte der Einwanderungspolitik beschließen diesen Beitrag.

Englisch
Freie Schlagworte: Language testing, citizenship testing, language competence, Australia, Germany, German as a second language, English as a second language
Status: Verlagsversion
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-122811
Sachgruppe der Dewey Dezimalklassifikatin (DDC): 400 Sprache > 400 Sprache, Linguistik
Fachbereich(e)/-gebiet(e): 02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften
02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft
02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Hinterlegungsdatum: 28 Sep 2023 11:05
Letzte Änderung: 28 Sep 2023 11:05
PPN:
Zugehörige Links:
Export:
Suche nach Titel in: TUfind oder in Google
Frage zum Eintrag Frage zum Eintrag

Optionen (nur für Redakteure)
Redaktionelle Details anzeigen Redaktionelle Details anzeigen