Naujok, Natascha (2023)
Participation in Storytelling Settings. Multimodality in Multilingual Contexts.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2023, 28 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00024146
Artikel, Zweitveröffentlichung, Verlagsversion
Kurzbeschreibung (Abstract)
In this paper, I present my research study Erzählbrücken (Narrative Bridges) and selected findings on the potential of storytelling and its multimodality for participation, meaning making and language acquisition in multilingual contexts. Next to participation and multimodality (cf. Stein 2008), crucial theoretical concepts are holistic, (syn)aesthetic and mimetic learning (cf. Spinner 2008; Wulf 2008). Erzählbrücken accompanied a storytelling project for newly immigrated primary school children in Berlin for six months. This article focusses on two video sequences. The interpretative, multimodal ‘interaction analysis’ (Krummheuer/Naujok 1999; Schmitt 2015) shows how two children participate in storytelling events even though they only understand a few words.
Typ des Eintrags: | Artikel | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Erschienen: | 2023 | ||||||
Autor(en): | Naujok, Natascha | ||||||
Art des Eintrags: | Zweitveröffentlichung | ||||||
Titel: | Participation in Storytelling Settings. Multimodality in Multilingual Contexts | ||||||
Sprache: | Englisch | ||||||
Publikationsjahr: | 2023 | ||||||
Ort: | Darmstadt | ||||||
Publikationsdatum der Erstveröffentlichung: | 2023 | ||||||
Verlag: | Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt | ||||||
Titel der Zeitschrift, Zeitung oder Schriftenreihe: | Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF | ||||||
Jahrgang/Volume einer Zeitschrift: | 28 | ||||||
(Heft-)Nummer: | 1 | ||||||
DOI: | 10.26083/tuprints-00024146 | ||||||
URL / URN: | https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/24146 | ||||||
Zugehörige Links: | |||||||
Herkunft: | Zweitveröffentlichung von TUjournals | ||||||
Kurzbeschreibung (Abstract): | In this paper, I present my research study Erzählbrücken (Narrative Bridges) and selected findings on the potential of storytelling and its multimodality for participation, meaning making and language acquisition in multilingual contexts. Next to participation and multimodality (cf. Stein 2008), crucial theoretical concepts are holistic, (syn)aesthetic and mimetic learning (cf. Spinner 2008; Wulf 2008). Erzählbrücken accompanied a storytelling project for newly immigrated primary school children in Berlin for six months. This article focusses on two video sequences. The interpretative, multimodal ‘interaction analysis’ (Krummheuer/Naujok 1999; Schmitt 2015) shows how two children participate in storytelling events even though they only understand a few words. |
||||||
Alternatives oder übersetztes Abstract: |
|
||||||
Freie Schlagworte: | Storytelling, Multimodality, Interaction, Participation, Multilingual learning contexts, Multimodalität, Interaktion, Partizipation, multilinguale Lernumgebungen, multimodalità, interazione, partecipazione, ambienti di apprendimento multilingue | ||||||
Status: | Verlagsversion | ||||||
URN: | urn:nbn:de:tuda-tuprints-241460 | ||||||
Sachgruppe der Dewey Dezimalklassifikatin (DDC): | 400 Sprache > 400 Sprache, Linguistik | ||||||
Fachbereich(e)/-gebiet(e): | 02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften 02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft 02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit |
||||||
Hinterlegungsdatum: | 03 Jul 2023 07:57 | ||||||
Letzte Änderung: | 03 Jul 2023 18:55 | ||||||
PPN: | |||||||
Zugehörige Links: | |||||||
Export: | |||||||
Suche nach Titel in: | TUfind oder in Google |
Frage zum Eintrag |
Optionen (nur für Redakteure)
Redaktionelle Details anzeigen |