TU Darmstadt / ULB / TUbiblio

Mobile and Non-mobile Higher Education Students' Requests and Refusals in English: Does Academic Mobility Influence Turkish Students' Pragmatic Performance in Intercultural Communication?

Aba Poulos, Diler ; Smits, Tom F. H. (2023)
Mobile and Non-mobile Higher Education Students' Requests and Refusals in English: Does Academic Mobility Influence Turkish Students' Pragmatic Performance in Intercultural Communication?
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2023, 28 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00024155
Artikel, Zweitveröffentlichung, Verlagsversion

Kurzbeschreibung (Abstract)

This study compared mobile and non-mobile Turkish higher education students’ written requests and refusals in English from the perspectives of modification, (in)directness and politeness. The goal was to examine the relationship between academic mobility and speech act production for intercultural communication. For the analysis of the request data, Halupka-Resetar’s (2014) taxonomy of request modification was employed. For the refusal data, Beebe et al.’s (1990) classification of refusals was utilized. T-test and Anova tests were conducted for comparative purposes. The quantitative results were supported qualitatively by evaluating the results according to contextual variables specific in each interaction. Results showed that academic mobility has a positive influence on students’ refusals by increasing their skills in indirectness and politeness.

Typ des Eintrags: Artikel
Erschienen: 2023
Autor(en): Aba Poulos, Diler ; Smits, Tom F. H.
Art des Eintrags: Zweitveröffentlichung
Titel: Mobile and Non-mobile Higher Education Students' Requests and Refusals in English: Does Academic Mobility Influence Turkish Students' Pragmatic Performance in Intercultural Communication?
Sprache: Englisch
Publikationsjahr: 2023
Ort: Darmstadt
Publikationsdatum der Erstveröffentlichung: 2023
Verlag: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Titel der Zeitschrift, Zeitung oder Schriftenreihe: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Jahrgang/Volume einer Zeitschrift: 28
(Heft-)Nummer: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00024155
URL / URN: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/24155
Zugehörige Links:
Herkunft: Zweitveröffentlichung von TUjournals
Kurzbeschreibung (Abstract):

This study compared mobile and non-mobile Turkish higher education students’ written requests and refusals in English from the perspectives of modification, (in)directness and politeness. The goal was to examine the relationship between academic mobility and speech act production for intercultural communication. For the analysis of the request data, Halupka-Resetar’s (2014) taxonomy of request modification was employed. For the refusal data, Beebe et al.’s (1990) classification of refusals was utilized. T-test and Anova tests were conducted for comparative purposes. The quantitative results were supported qualitatively by evaluating the results according to contextual variables specific in each interaction. Results showed that academic mobility has a positive influence on students’ refusals by increasing their skills in indirectness and politeness.

Alternatives oder übersetztes Abstract:
Alternatives AbstractSprache

In dieser Studie wurden schriftliche Anfragen und Ablehnungen türkischer Hochschulstudierender im Englischen unter den Gesichtspunkten der Modifikation, (In-)Direktheit und Höflichkeit miteinander verglichen. Ziel war es, die Beziehung zwischen akademischer Mobilität und der Produktion von Sprechakten zu untersuchen. Für die Analyse der Aufforderungsdaten wurde die Taxonomie der Aufforderungsmodifikation von Halupka-Resetar (2014) verwendet. Für die Verweigerungsdaten wurde die Klassifizierung von Verweigerungen von Beebe et al. (1990) herangezogen. T-Tests und Anova-Tests wurden zu Vergleichszwecken durchgeführt. Die auf diese Weise gewonnenen quantitativen Ergebnisse wurden qualitativ mit einer Auswertung der Ergebnisse anhand der für jede Interaktion spezifischen Kontextvariablen ergänzt. Die Resultate weisen darauf hin, dass akademische Mobilität einen positiven Einfluss auf die Ablehnungen der Studierenden hat, indem sie ihre Kompetenz in Indirektheit und Höflichkeit erhöht.

Deutsch
Freie Schlagworte: intercultural communication, speech acts, requests and refusals, modification, academic mobility; interkulturelle Kommunikation, Sprechakte, Anfragen und Ablehnungen, Modifikation, akademische Mobilität
Status: Verlagsversion
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-241557
Sachgruppe der Dewey Dezimalklassifikatin (DDC): 400 Sprache > 400 Sprache, Linguistik
Fachbereich(e)/-gebiet(e): 02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften
02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft
02 Fachbereich Gesellschafts- und Geschichtswissenschaften > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Hinterlegungsdatum: 30 Jun 2023 07:37
Letzte Änderung: 03 Jul 2023 07:20
PPN:
Zugehörige Links:
Export:
Suche nach Titel in: TUfind oder in Google
Frage zum Eintrag Frage zum Eintrag

Optionen (nur für Redakteure)
Redaktionelle Details anzeigen Redaktionelle Details anzeigen