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Highly Parameterizable and Generic Perception Sensor Model Architecture

Linnhoff, Clemens ; Rosenberger, Philipp ; Holder, Martin Friedrich ; Cianciaruso, Nicodemo ; Winner, Hermann (2021)
Highly Parameterizable and Generic Perception Sensor Model Architecture.
6th International ATZ Conference Automated Driving. Wiesbaden (13.10.2020-14.10.2020)
doi: 10.26083/tuprints-00018672
Konferenzveröffentlichung, Zweitveröffentlichung, Postprint

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Kurzbeschreibung (Abstract)

Scenario-based virtual testing is seen as a key element to bring the overall safety validation effort for automated driving functions to an economically feasible level. In this work, a generic and modular architecture for simulation of automotive perception sensors is introduced, as part of the overall virtual testing pipeline. It is based on the functional decomposition of real world perception sensors. All interfaces between the individual modules of the model architecture are oriented on internationally recognized standards and therefore facilitate a high degree of interchangeability. In addition, a wrapper framework handles all outer communication and enables a profile-based parameterization of the model, where every profile reflects a specific set of parameters tailored to the specifications and use case of the end user.

Typ des Eintrags: Konferenzveröffentlichung
Erschienen: 2021
Autor(en): Linnhoff, Clemens ; Rosenberger, Philipp ; Holder, Martin Friedrich ; Cianciaruso, Nicodemo ; Winner, Hermann
Art des Eintrags: Zweitveröffentlichung
Titel: Highly Parameterizable and Generic Perception Sensor Model Architecture
Sprache: Englisch
Publikationsjahr: 2021
Ort: Darmstadt
Publikationsdatum der Erstveröffentlichung: 2020
Verlag: Springer Vieweg
Buchtitel: Automatisiertes Fahren 2020 - Von der Fahrerassistenz zum autonomen Fahren - 6. Internationale ATZ-Fachtagung
Kollation: 12 Seiten
Veranstaltungstitel: 6th International ATZ Conference Automated Driving
Veranstaltungsort: Wiesbaden
Veranstaltungsdatum: 13.10.2020-14.10.2020
DOI: 10.26083/tuprints-00018672
URL / URN: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/18672
Herkunft: Zweitveröffentlichung
Kurzbeschreibung (Abstract):

Scenario-based virtual testing is seen as a key element to bring the overall safety validation effort for automated driving functions to an economically feasible level. In this work, a generic and modular architecture for simulation of automotive perception sensors is introduced, as part of the overall virtual testing pipeline. It is based on the functional decomposition of real world perception sensors. All interfaces between the individual modules of the model architecture are oriented on internationally recognized standards and therefore facilitate a high degree of interchangeability. In addition, a wrapper framework handles all outer communication and enables a profile-based parameterization of the model, where every profile reflects a specific set of parameters tailored to the specifications and use case of the end user.

Status: Postprint
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-186725
Sachgruppe der Dewey Dezimalklassifikatin (DDC): 600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften > 620 Ingenieurwissenschaften und Maschinenbau
Fachbereich(e)/-gebiet(e): 16 Fachbereich Maschinenbau
16 Fachbereich Maschinenbau > Fachgebiet Fahrzeugtechnik (FZD)
16 Fachbereich Maschinenbau > Fachgebiet Fahrzeugtechnik (FZD) > Fahrerassistenzssysteme
TU-Projekte: TÜV Rheinland|19A19004E|SETLevel4to5
Bund/BMWi|19A19002S|VVMethoden
Hinterlegungsdatum: 13 Jul 2021 10:38
Letzte Änderung: 16 Nov 2021 12:24
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