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Analytical and numerical validation of a plate-plate tribometer for measuring wall slip

Asghar, M. H. ; Marić, T. ; Ben Gozlen, H. ; Raju, S. ; Fricke, M. ; Kuhr, M. ; Pelz, P. F. ; Bothe, D. (2023)
Analytical and numerical validation of a plate-plate tribometer for measuring wall slip.
doi: 10.48550/arXiv.2311.10821
Report, Bibliographie

Kurzbeschreibung (Abstract)

We model the Darmstadt Slip Length Tribometer (DSLT), specially designed to measure viscosity and slip length simultaneously for lubrication gaps in the range of approximately 10 micrometres at relevant temperatures and surface roughness. We investigate the inlet effect of the flow on the results by varying the inner radius of the fluid inlet pipe. The outcomes of numerical simulations suggest that variations in the diameter of this inner radius have minimal impact on the results. Specifically, any alterations in the velocity profile near the inlet, brought about by changes in the diameter, quickly revert to the profile predicted by the analytical model. The main conclusion drawn from this study is the validation of the Navier-Slip boundary condition as an effective model for technical surface roughness in CFD simulations and the negligible influence of the inlet effect on the fluid dynamics between the tribometer's plates.

Typ des Eintrags: Report
Erschienen: 2023
Autor(en): Asghar, M. H. ; Marić, T. ; Ben Gozlen, H. ; Raju, S. ; Fricke, M. ; Kuhr, M. ; Pelz, P. F. ; Bothe, D.
Art des Eintrags: Bibliographie
Titel: Analytical and numerical validation of a plate-plate tribometer for measuring wall slip
Sprache: Englisch
Publikationsjahr: 17 November 2023
Verlag: arXiv
Reihe: Fluid Dynamics
Kollation: 14 Seiten
DOI: 10.48550/arXiv.2311.10821
URL / URN: https://arxiv.org/abs/2311.10821
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Kurzbeschreibung (Abstract):

We model the Darmstadt Slip Length Tribometer (DSLT), specially designed to measure viscosity and slip length simultaneously for lubrication gaps in the range of approximately 10 micrometres at relevant temperatures and surface roughness. We investigate the inlet effect of the flow on the results by varying the inner radius of the fluid inlet pipe. The outcomes of numerical simulations suggest that variations in the diameter of this inner radius have minimal impact on the results. Specifically, any alterations in the velocity profile near the inlet, brought about by changes in the diameter, quickly revert to the profile predicted by the analytical model. The main conclusion drawn from this study is the validation of the Navier-Slip boundary condition as an effective model for technical surface roughness in CFD simulations and the negligible influence of the inlet effect on the fluid dynamics between the tribometer's plates.

Freie Schlagworte: SFB1194_C06, SFB1194_Z-INF
Zusätzliche Informationen:

1. Version

Fachbereich(e)/-gebiet(e): DFG-Sonderforschungsbereiche (inkl. Transregio)
DFG-Sonderforschungsbereiche (inkl. Transregio) > Sonderforschungsbereiche
DFG-Sonderforschungsbereiche (inkl. Transregio) > Sonderforschungsbereiche > SFB 1194: Wechselseitige Beeinflussung von Transport- und Benetzungsvorgängen
DFG-Sonderforschungsbereiche (inkl. Transregio) > Sonderforschungsbereiche > SFB 1194: Wechselseitige Beeinflussung von Transport- und Benetzungsvorgängen > Projektbereich B: Modellierung und Simulation
DFG-Sonderforschungsbereiche (inkl. Transregio) > Sonderforschungsbereiche > SFB 1194: Wechselseitige Beeinflussung von Transport- und Benetzungsvorgängen > Projektbereich B: Modellierung und Simulation > B01: Modellierung und VOF-basierte Simulation der Multiphysik irreversibler thermodynamischer Transferprozesse an dynamischen Kontaktlinien
DFG-Sonderforschungsbereiche (inkl. Transregio) > Sonderforschungsbereiche > SFB 1194: Wechselseitige Beeinflussung von Transport- und Benetzungsvorgängen > Projektbereich B: Modellierung und Simulation > B02: Direkte Numerische Simulation lokal gekoppelter Grenzflächentransportprozesse an Kontaktlinien bei dynamischen Benetzungsprozessen
Hinterlegungsdatum: 08 Dez 2023 13:00
Letzte Änderung: 19 Dez 2024 11:58
PPN: 515151726
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