TU Darmstadt / ULB / TUbiblio

User satisfaction with LED-lighting in schools

Holländer, Edith ; Schakib-Ekbatan, Karin ; Roser, Annette ; Löcherer, Stefanie ; Khanh, Tran Quoc ; Wagner, Max
Hrsg.: Deutsche Lichttechnische Gesellschaft e.V. (LiTG) (2016)
User satisfaction with LED-lighting in schools.
LICHT 2016. Karlsruhe (25.09.2016-28.09.2016)
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Kurzbeschreibung (Abstract)

The retrofitting process from conventional lighting to LED lighting was scientifically monitored in 33 schools from February to October 2014. Therefore 4,300 students and 165 teachers have been asked by paper and pencil questionnaire about their subjective evaluation of lighting conditions before and after LED retrofitting. The results of the study give important insight into the effects of LED refurbishments in schools and on how they change the perception of indoor quality in classrooms. The study shows that LED lighting in classrooms was rated more positively than conventional lighting, although lighting conditions had no influence on reported complaints. The retrofitting process, however, was not taken up and used in teaching.

Typ des Eintrags: Konferenzveröffentlichung
Erschienen: 2016
Autor(en): Holländer, Edith ; Schakib-Ekbatan, Karin ; Roser, Annette ; Löcherer, Stefanie ; Khanh, Tran Quoc ; Wagner, Max
Art des Eintrags: Bibliographie
Titel: User satisfaction with LED-lighting in schools
Sprache: Englisch
Publikationsjahr: 2016
Buchtitel: Tagungsband der 22. Gemeinschaftstagung der lichttechnischen Gesellschaften Deutschlands, Österreichs, der Schweiz und der Niederlande
Veranstaltungstitel: LICHT 2016
Veranstaltungsort: Karlsruhe
Veranstaltungsdatum: 25.09.2016-28.09.2016
Kurzbeschreibung (Abstract):

The retrofitting process from conventional lighting to LED lighting was scientifically monitored in 33 schools from February to October 2014. Therefore 4,300 students and 165 teachers have been asked by paper and pencil questionnaire about their subjective evaluation of lighting conditions before and after LED retrofitting. The results of the study give important insight into the effects of LED refurbishments in schools and on how they change the perception of indoor quality in classrooms. The study shows that LED lighting in classrooms was rated more positively than conventional lighting, although lighting conditions had no influence on reported complaints. The retrofitting process, however, was not taken up and used in teaching.

Alternatives oder übersetztes Abstract:
Alternatives AbstractSprache

Das vorherrschende Leuchtmittel in deutschen Schulen sind immer noch Leuchtstoffröhren, nur 4% der Klassenräume sind mit energieeffizienter LED-Beleuchtung ausgestattet. Laut einer aktuellen Studie entfallen 67% des Stromverbrauchs in Schulen auf die Beleuchtung. Aus diesem Grund besteht ein großes Energieeinsparpotenzial in der Umrüstung von Schulen auf LED-Beleuchtung. Die vorliegende herstellerunabhängige Studie hat die subjektive Bewertung von konventioneller Beleuchtung und LED-Beleuchtung in Klassenräumen durch eine Vorher-/Nachher-Befragung untersucht.

Deutsch
Fachbereich(e)/-gebiet(e): 18 Fachbereich Elektrotechnik und Informationstechnik
18 Fachbereich Elektrotechnik und Informationstechnik > Institut für Elektromechanische Konstruktionen (aufgelöst 18.12.2018)
18 Fachbereich Elektrotechnik und Informationstechnik > Lichttechnik (ab Okt. 2021 umbenannt in "Adaptive Lichttechnische Systeme und Visuelle Verarbeitung")
Hinterlegungsdatum: 16 Apr 2017 16:10
Letzte Änderung: 30 Okt 2023 10:18
PPN:
Export:
Suche nach Titel in: TUfind oder in Google
Frage zum Eintrag Frage zum Eintrag

Optionen (nur für Redakteure)
Redaktionelle Details anzeigen Redaktionelle Details anzeigen