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Stadtflucht: Learning about Healthy Places with a Location-Based Game

Halblaub Miranda, Marianne and Knöll, Martin (2016):
Stadtflucht: Learning about Healthy Places with a Location-Based Game.
In: Navigationen, universi, pp. 101-118, 16, (1), ISSN 1619-1641,
[Online-Edition: http://dokumentix.ub.uni-siegen.de/opus/volltexte/2016/1004/...],
[Article]

Abstract

The location-based smartphone game Stadtflucht (German for urban flight or city escape) is an explorative prototype conceived as a research tool to analyze the perception of urban space. Our overall research on game experiences aims to foster active recreation in urban environments, facilitate the assessment of users' perception, and encourage their participation in urban planning processes. This article assesses how the prototype was able to engage participants in a playful manner with the built environment in a study in Frankfurt am Main, Germany. First, we introduce location-based games as a suitable research tool to achieve this type of playful interaction. We then present the theoretical frame-work for the use of smartphone technology to record behavioral data and measurements of physiological reactions used in the prototype. Finally, we outline a set of tasks that support interaction with the built environment and conclude with observations and suggestions for future research.

Item Type: Article
Erschienen: 2016
Creators: Halblaub Miranda, Marianne and Knöll, Martin
Title: Stadtflucht: Learning about Healthy Places with a Location-Based Game
Language: English
Abstract:

The location-based smartphone game Stadtflucht (German for urban flight or city escape) is an explorative prototype conceived as a research tool to analyze the perception of urban space. Our overall research on game experiences aims to foster active recreation in urban environments, facilitate the assessment of users' perception, and encourage their participation in urban planning processes. This article assesses how the prototype was able to engage participants in a playful manner with the built environment in a study in Frankfurt am Main, Germany. First, we introduce location-based games as a suitable research tool to achieve this type of playful interaction. We then present the theoretical frame-work for the use of smartphone technology to record behavioral data and measurements of physiological reactions used in the prototype. Finally, we outline a set of tasks that support interaction with the built environment and conclude with observations and suggestions for future research.

Journal or Publication Title: Navigationen
Volume: 16
Number: 1
Publisher: universi
Uncontrolled Keywords: Location-based game, urban planning, healthy places, participatory planning, perception, built environment
Divisions: 15 Department of Architecture
15 Department of Architecture > Fachgruppe E: Stadtplanung
15 Department of Architecture > Fachgruppe E: Stadtplanung > Entwerfen und Stadtentwicklung
15 Department of Architecture > Fachgruppe E: Stadtplanung > Urban Health Games
Date Deposited: 25 Jul 2016 05:53
Official URL: http://dokumentix.ub.uni-siegen.de/opus/volltexte/2016/1004/...
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-71513
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ortsbezogene Spiele, Stadtplanung, gesundheitsfördernder Städtebau, Beteiligungsförderung, Wahrnehmung, gebaute UmweltGerman
Alternative Abstract:
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Das ortsbezogene Smartphone-Spiel Stadtflucht ist ein explorativer Prototyp, konzipiert als Forschungswerkzeug, um die Wahr-nehmung von Stadträumen zu analysieren. Unsere Forschung über Spielerfahrungen in Stadträumen zielt darauf ab, aktive Erholung zu fördern, die Bemessung von Nutzer-Raumwahrnehmung zu erleichtern und ihre Beteiligung an Stadtplanungsprozessen zu fördern. Dieser Beitrag untersucht, wie der Prototyp Teilnehmer-Innen einer Studie in Frankfurt am Main auf spielerische Weise eine Auseinandersetzung mit der gebauten Umwelt ermöglichte. Zunächst stellen wir ortsbezogene Spiele als geeignete Forschungs-werkzeuge vor, die diese Form der Auseinandersetzung mit gesund- heitsförderndem Städtebau unterstützen. Wir präsentieren dann den theoreti- schen Rahmen für die Nutzung von Smartphone-Technologien zur Aufzeichnung von Verhaltensdaten und Messung von physiologischen Reaktionen, die in dem Prototyp verwendet wurden. Wir skizzieren eine Reihe von Aufgaben, die die In- teraktion mit der gebauten Umwelt unterstützen, und schließen mit Beobach- tungen und Vorschlägen für mögliche zukünftige Forschung ab.German
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