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Spin Valve Systems for Angle Sensor Applications

Johnson, Andrew (2004)
Spin Valve Systems for Angle Sensor Applications.
Technische Universität Darmstadt
Dissertation, Erstveröffentlichung

Kurzbeschreibung (Abstract)

A contact-less sensor with the ability to measure over a 360° range has been long sought after in the automotive industry. Such a sensor could be realized by utilizing the angle dependence of the Giant Magneto Resistance (GMR) Effect in a special type of magnetic multilayer called a spin valve arranged in a wheatstone bridge circuit [Spo96]. A spin valve consists of two ferromagnetic layers separated by nonmagnetic spacer layer where the magnetization of one of the ferromagnetic layers is pinned in one direction, the bias direction, by the neighboring antiferromagnetic layer. The resistance changes are therefore dependent on the (external) magnetic field direction. This dissertation focused on the analysis of the spin valve system with the endgoal of fabricating a demonstrator GMR 360° angle sensor. The research began with the determination of the physical effects that cause a cosine deviation and their relation to the angular error of a GMR angle sensor. The magnitude and temperature dependence of the magnetic properties (GMR effect, exchange bias, etc.) of the following spin valve systems (NiO, FeMn, IrMn, PtMn, PtMn with a Synthetic AntiFerromagnet (SAF)) was determined. Three different methods (lift-off, ion irradiation, laser-writing) were tested in terms of their effectiveness in reorienting the bias direction of a spin valve on a µm scale without inducing any degradation in the magnetic properties of a spin valve. The laser-writing method was used in the fabrication of a demonstrator GMR 360° angle sensor.

Typ des Eintrags: Dissertation
Erschienen: 2004
Autor(en): Johnson, Andrew
Art des Eintrags: Erstveröffentlichung
Titel: Spin Valve Systems for Angle Sensor Applications
Sprache: Englisch
Referenten: Tschudi, Prof. Dr. Theo ; Rauh, Prof. Dr. Hermann
Berater: Hahn, Prof. Dr. Horst ; Fueß, Prof. Dr. Hartmut
Publikationsjahr: 16 Dezember 2004
Ort: Darmstadt
Verlag: Technische Universität
Datum der mündlichen Prüfung: 20 Januar 2004
URL / URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-5112
Kurzbeschreibung (Abstract):

A contact-less sensor with the ability to measure over a 360° range has been long sought after in the automotive industry. Such a sensor could be realized by utilizing the angle dependence of the Giant Magneto Resistance (GMR) Effect in a special type of magnetic multilayer called a spin valve arranged in a wheatstone bridge circuit [Spo96]. A spin valve consists of two ferromagnetic layers separated by nonmagnetic spacer layer where the magnetization of one of the ferromagnetic layers is pinned in one direction, the bias direction, by the neighboring antiferromagnetic layer. The resistance changes are therefore dependent on the (external) magnetic field direction. This dissertation focused on the analysis of the spin valve system with the endgoal of fabricating a demonstrator GMR 360° angle sensor. The research began with the determination of the physical effects that cause a cosine deviation and their relation to the angular error of a GMR angle sensor. The magnitude and temperature dependence of the magnetic properties (GMR effect, exchange bias, etc.) of the following spin valve systems (NiO, FeMn, IrMn, PtMn, PtMn with a Synthetic AntiFerromagnet (SAF)) was determined. Three different methods (lift-off, ion irradiation, laser-writing) were tested in terms of their effectiveness in reorienting the bias direction of a spin valve on a µm scale without inducing any degradation in the magnetic properties of a spin valve. The laser-writing method was used in the fabrication of a demonstrator GMR 360° angle sensor.

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Alternatives AbstractSprache

Ein berührungslos arbeitender Sensor mit der Fähigkeit, einen 360° Bereich abzudecken, wurde in der Automobilindustrie schon seit langem gesucht. Solch ein Sensor konnte durch Verwendung der Winkelabhängigkeit des Riesen-Magneto-Widerstandes (GMR) in einer besonderen Art von magnetischen Multilagen, einem sogenannten Spinvalve, in einer Wheatstone-Brücke realisiert werden [Spo96]. Ein Spinvalve besteht aus zwei ferromagnetischem Schichten, die durch eine nichtmagnetische Schicht voneinander getrennt sind. Die Magnetisierung der einen ferromagnetischen Schicht wird von einer benachbarten antiferromagnetischen Schicht in einer bestimmten Richtung, der Referenzrichtung, fixiert. Der elektrische Widerstand ist dann von der Richtung eines (externen) magnetischen Feldes abhängig. Ziel diese Dissertation war die Analyse des Spinvalve Systems mit dem Ziel, einen GMR 360° Winkelsensor zu entwickeln. Die Untersuchungen begannen mit der Bestimmung der physikalischen Zusammenhänge, die eine Abweichung von der idealen Kosinusabhängigkeit verursachen, und ihrer Verbindung mit den daraus resultierenden Fehlern in der Winkelmessung eines solchen GMR Winkelsensors. Die Größe und die Temperaturabhängigkeit der magnetischen Eigenschaften (GMR, Exchange bias, usw.) wurde in den folgenden Spinvalvesysteme untersucht: NiO, FeMn, IrMn, PtMn und PtMn mit 'künstlichem Antiferromagneten' (SAF). Drei verschiedene Methoden (Lift-off, Ionenbeschuss und Laserschreiben) wurden hinsichtlich ihrer Wirksamkeit getestet, auf einer µm Skala die Referenzichtung zu ändern, ohne dabei irgendeine Verschlechterung der magnetischen Eigenschaften des Spinvalve zu bewirken. Als Demonstration wurde die Methode des Laserschreibens zur Herstellung eines GMR 360° Winkelsensor verwendet.

Deutsch
Freie Schlagworte: GMR, spin valve, exchange bias
Fachbereich(e)/-gebiet(e): 11 Fachbereich Material- und Geowissenschaften
Hinterlegungsdatum: 17 Okt 2008 09:21
Letzte Änderung: 26 Aug 2018 21:25
PPN:
Referenten: Tschudi, Prof. Dr. Theo ; Rauh, Prof. Dr. Hermann
Datum der mündlichen Prüfung / Verteidigung / mdl. Prüfung: 20 Januar 2004
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