TU Darmstadt / ULB / TUbiblio

Towards a user preference model for interior lighting Part 1: Concept of the user preference model and experimental method

Khanh, T. Q. ; Bodrogi, P. ; Guo, X. ; Anh, P. Q. (2024)
Towards a user preference model for interior lighting Part 1: Concept of the user preference model and experimental method.
In: Lighting Research & Technology, 2019, 51 (7)
doi: 10.26083/tuprints-00016612
Artikel, Zweitveröffentlichung, Verlagsversion

WarnungEs ist eine neuere Version dieses Eintrags verfügbar.

Kurzbeschreibung (Abstract)

The objective and subjective factors influencing human-centric lighting design and their effect on the user of the lighting system are analysed with the aim of developing a user preference model. It is discussed how to apply this user preference model in the Internet of Things network structure of luminaires in order to obtain an ‘Internet of Luminaires’ for good user acceptance. The method of a visual experiment intended to elucidate these concepts and contribute to the user preference model is described. In the experiment, subjects assessed scene brightness, visual clarity, colour preference and scene preference in a real room. Modelling equations of these attributes will be shown and discussed in Part 2 of this work.

Typ des Eintrags: Artikel
Erschienen: 2024
Autor(en): Khanh, T. Q. ; Bodrogi, P. ; Guo, X. ; Anh, P. Q.
Art des Eintrags: Zweitveröffentlichung
Titel: Towards a user preference model for interior lighting Part 1: Concept of the user preference model and experimental method
Sprache: Englisch
Publikationsjahr: 21 Mai 2024
Ort: Darmstadt
Publikationsdatum der Erstveröffentlichung: 2019
Ort der Erstveröffentlichung: London
Verlag: SAGE Publications
Titel der Zeitschrift, Zeitung oder Schriftenreihe: Lighting Research & Technology
Jahrgang/Volume einer Zeitschrift: 51
(Heft-)Nummer: 7
DOI: 10.26083/tuprints-00016612
URL / URN: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/16612
Zugehörige Links:
Herkunft: Zweitveröffentlichung DeepGreen
Kurzbeschreibung (Abstract):

The objective and subjective factors influencing human-centric lighting design and their effect on the user of the lighting system are analysed with the aim of developing a user preference model. It is discussed how to apply this user preference model in the Internet of Things network structure of luminaires in order to obtain an ‘Internet of Luminaires’ for good user acceptance. The method of a visual experiment intended to elucidate these concepts and contribute to the user preference model is described. In the experiment, subjects assessed scene brightness, visual clarity, colour preference and scene preference in a real room. Modelling equations of these attributes will be shown and discussed in Part 2 of this work.

Status: Verlagsversion
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-166123
Sachgruppe der Dewey Dezimalklassifikatin (DDC): 600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften > 621.3 Elektrotechnik, Elektronik
Fachbereich(e)/-gebiet(e): 18 Fachbereich Elektrotechnik und Informationstechnik
18 Fachbereich Elektrotechnik und Informationstechnik > Adaptive Lichttechnische Systeme und Visuelle Verarbeitung
Hinterlegungsdatum: 21 Mai 2024 09:09
Letzte Änderung: 23 Mai 2024 13:50
PPN:
Export:
Suche nach Titel in: TUfind oder in Google

Verfügbare Versionen dieses Eintrags

Frage zum Eintrag Frage zum Eintrag

Optionen (nur für Redakteure)
Redaktionelle Details anzeigen Redaktionelle Details anzeigen