Kassens-Noor, Eva ; Dake, Dana ; Decaminada, Travis ; Kotval-K, Zeenat ; Qu, Teresa ; Wilson, Mark ; Pentland, Brian (2020)
Sociomobility of the 21st century: Autonomous vehicles, planning, and the future city.
In: Transport Policy, 99
doi: 10.1016/j.tranpol.2020.08.022
Artikel, Bibliographie
Kurzbeschreibung (Abstract)
Autonomous vehicles are an emerging technology that can fundamentally change how our society moves and lives. We review the infant literature of 185 peer-reviewed articles on the social context of an AV-enabled mobility future. We develop a taxonomy based on sociomobility that illustrates how AVs reinforce the status-quo in our society as AV-mobility is primarily defined as an auto issue and not a mobility question. Absent from the literature are alternate mobility scenarios, land-use interactions, livability, the transition period when both AVs and human drivers occupy road space, and impacts on the natural environment.
Typ des Eintrags: | Artikel |
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Erschienen: | 2020 |
Autor(en): | Kassens-Noor, Eva ; Dake, Dana ; Decaminada, Travis ; Kotval-K, Zeenat ; Qu, Teresa ; Wilson, Mark ; Pentland, Brian |
Art des Eintrags: | Bibliographie |
Titel: | Sociomobility of the 21st century: Autonomous vehicles, planning, and the future city |
Sprache: | Englisch |
Publikationsjahr: | 12 Januar 2020 |
Verlag: | Elsevier |
Titel der Zeitschrift, Zeitung oder Schriftenreihe: | Transport Policy |
Jahrgang/Volume einer Zeitschrift: | 99 |
DOI: | 10.1016/j.tranpol.2020.08.022 |
Kurzbeschreibung (Abstract): | Autonomous vehicles are an emerging technology that can fundamentally change how our society moves and lives. We review the infant literature of 185 peer-reviewed articles on the social context of an AV-enabled mobility future. We develop a taxonomy based on sociomobility that illustrates how AVs reinforce the status-quo in our society as AV-mobility is primarily defined as an auto issue and not a mobility question. Absent from the literature are alternate mobility scenarios, land-use interactions, livability, the transition period when both AVs and human drivers occupy road space, and impacts on the natural environment. |
Fachbereich(e)/-gebiet(e): | 13 Fachbereich Bau- und Umweltingenieurwissenschaften 13 Fachbereich Bau- und Umweltingenieurwissenschaften > Verbund Institute für Verkehr 13 Fachbereich Bau- und Umweltingenieurwissenschaften > Verbund Institute für Verkehr > Institut für Verkehrsplanung und Verkehrstechnik |
Hinterlegungsdatum: | 25 Mär 2024 09:36 |
Letzte Änderung: | 25 Mär 2024 09:36 |
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