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Towards a bidirectional real time link between BIM software and the Game Engine Unity

Mosler, Pascal ; Steitz, Nicholas-Andre Edgar
Hrsg.: Sigalov, Katharina ; Hagedorn, Philipp ; Schönfelder, Philip ; Faltin, Benedikt ; Zentgraf, Sven ; Block, Marlena (2023)
Towards a bidirectional real time link between BIM software and the Game Engine Unity.
34. Forum Bauinformatik. Bochum, Germany (06.09.2023-06.09.2023)
doi: 10.13154/294-10124
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Kurzbeschreibung (Abstract)

This paper examines the concept of a bidirectional real-time link between Building Information Modeling (BIM) software and game engines. It proposes a workflow and introduces a demonstrator application which achieves an approximate realisation of this principle. The workflow encompasses importing a BIM model into Unity using Unity Reflect, making modifications within a Unity application, and transferring the changes back to the original BIM software (here: Autodesk Revit) using a JSON file which registers all changes and passes them to a Revit AddIn. The proposed workflow focuses on changes to semantic information, rather than geometric information. While acknowledging the inherent challenges associated with achieving real-time synchronization and bidirectionality, the paper underscores the potential benefits in terms of time-saving and the valuable contribution of non-experts during virtual walkthroughs of the BIM model. In the outlook, the paper outlines prospective enhancements such as automating manual processes, expanding the concept to coordination software and Common Data Environments and extending the application to Extended Reality platforms. In addition, it is suggested to investigate the feasibility of integrating changes and annotations using the BIM Collaboration Format.

Typ des Eintrags: Konferenzveröffentlichung
Erschienen: 2023
Herausgeber: Sigalov, Katharina ; Hagedorn, Philipp ; Schönfelder, Philip ; Faltin, Benedikt ; Zentgraf, Sven ; Block, Marlena
Autor(en): Mosler, Pascal ; Steitz, Nicholas-Andre Edgar
Art des Eintrags: Bibliographie
Titel: Towards a bidirectional real time link between BIM software and the Game Engine Unity
Sprache: Englisch
Publikationsjahr: 2023
Ort: Bochum, Germany
Verlag: Ruhr-Universität Bochum
Buchtitel: Proceedings of the 34th Forum Bauinformatik 2023
Veranstaltungstitel: 34. Forum Bauinformatik
Veranstaltungsort: Bochum, Germany
Veranstaltungsdatum: 06.09.2023-06.09.2023
DOI: 10.13154/294-10124
URL / URN: https://hss-opus.ub.ruhr-uni-bochum.de/opus4/10124
Kurzbeschreibung (Abstract):

This paper examines the concept of a bidirectional real-time link between Building Information Modeling (BIM) software and game engines. It proposes a workflow and introduces a demonstrator application which achieves an approximate realisation of this principle. The workflow encompasses importing a BIM model into Unity using Unity Reflect, making modifications within a Unity application, and transferring the changes back to the original BIM software (here: Autodesk Revit) using a JSON file which registers all changes and passes them to a Revit AddIn. The proposed workflow focuses on changes to semantic information, rather than geometric information. While acknowledging the inherent challenges associated with achieving real-time synchronization and bidirectionality, the paper underscores the potential benefits in terms of time-saving and the valuable contribution of non-experts during virtual walkthroughs of the BIM model. In the outlook, the paper outlines prospective enhancements such as automating manual processes, expanding the concept to coordination software and Common Data Environments and extending the application to Extended Reality platforms. In addition, it is suggested to investigate the feasibility of integrating changes and annotations using the BIM Collaboration Format.

Alternatives oder übersetztes Abstract:
Alternatives AbstractSprache

In diesem Beitrag wird das Konzept einer bidirektionalen Echtzeitverbindung zwischen Building Information Modeling (BIM)-Software und Game Engines untersucht. Es wird ein Arbeitsablauf vorgeschlagen und eine Demonstrationsanwendung vorgestellt, die dieses Prinzip näherungsweise umsetzt. Der Workflow umfasst den Import eines BIM-Modells in Unity mit Unity Reflect, die Durchführung von Änderungen innerhalb einer Unity-Anwendung und die Rückübertragung der Änderungen an die ursprüngliche BIM-Software (hier: Autodesk Revit) mit Hilfe einer JSON-Datei, die alle Änderungen registriert und an ein Revit-AddIn weiterleitet. Der vorgeschlagene Arbeitsablauf konzentriert sich auf Änderungen an semantischen Informationen und nicht an geometrischen Informationen. Auch wenn die inhärenten Herausforderungen der Echtzeitsynchronisation und Bidirektionalität bekannt sind, unterstreicht das Papier die potenziellen Vorteile in Bezug auf Zeitersparnis und den wertvollen Beitrag von Nicht-Experten während der virtuellen Begehung des BIM-Modells. Im Ausblick skizziert das Papier mögliche Weiterentwicklungen wie die Automatisierung manueller Prozesse, die Ausweitung des Konzepts auf Koordinierungssoftware und Common Data Environments sowie die Erweiterung der Anwendung auf Extended Reality-Plattformen. Darüber hinaus wird vorgeschlagen, die Machbarkeit der Integration von Änderungen und Anmerkungen unter Verwendung des BIM Collaboration Formats zu untersuchen.

nicht bekannt
Freie Schlagworte: BIM, Game Engine, Unity, Autodesk Revit, BIM Collaboration Format
Fachbereich(e)/-gebiet(e): 13 Fachbereich Bau- und Umweltingenieurwissenschaften
13 Fachbereich Bau- und Umweltingenieurwissenschaften > Institut für Numerische Methoden und Informatik im Bauwesen
Hinterlegungsdatum: 16 Okt 2023 13:37
Letzte Änderung: 23 Okt 2023 11:52
PPN: 512107211
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