TU Darmstadt / ULB / TUbiblio

Introduction of Data Literacy in the Undergraduate Engineering Curriculum

Giese, Tim ; Wende, Martin ; Bulut, Serdar ; Anderl, Reiner (2020)
Introduction of Data Literacy in the Undergraduate Engineering Curriculum.
2020 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). Porto, Portugal (27.04.2020-30.04.2020)
doi: 10.1109/EDUCON45650.2020.9125212
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Kurzbeschreibung (Abstract)

In times of social media and data privacy an understanding of data is becoming increasingly important. While a lot of research about the technical aspect of data already exists (e.g. collecting, storing, analyzing), we identified a lack of research regarding the human component. Our analysis (including literature review and a survey among undergraduate students) showed, that even though in our digitalized world especially young people interact with data on a daily basis they are lacking skills to properly understand data. These skills are key competencies of Data Literacy. Facing that problem, we have created an educational framework for undergraduate engineering students in order to equip them with a set of skills (Data Literacy) to achieve awareness and transparency regarding data. This framework is based on 3 major pillars: the technical, the legal and the ethical perspective.

Typ des Eintrags: Konferenzveröffentlichung
Erschienen: 2020
Autor(en): Giese, Tim ; Wende, Martin ; Bulut, Serdar ; Anderl, Reiner
Art des Eintrags: Bibliographie
Titel: Introduction of Data Literacy in the Undergraduate Engineering Curriculum
Sprache: Englisch
Publikationsjahr: 27 April 2020
Verlag: IEEE
Veranstaltungstitel: 2020 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON)
Veranstaltungsort: Porto, Portugal
Veranstaltungsdatum: 27.04.2020-30.04.2020
DOI: 10.1109/EDUCON45650.2020.9125212
Kurzbeschreibung (Abstract):

In times of social media and data privacy an understanding of data is becoming increasingly important. While a lot of research about the technical aspect of data already exists (e.g. collecting, storing, analyzing), we identified a lack of research regarding the human component. Our analysis (including literature review and a survey among undergraduate students) showed, that even though in our digitalized world especially young people interact with data on a daily basis they are lacking skills to properly understand data. These skills are key competencies of Data Literacy. Facing that problem, we have created an educational framework for undergraduate engineering students in order to equip them with a set of skills (Data Literacy) to achieve awareness and transparency regarding data. This framework is based on 3 major pillars: the technical, the legal and the ethical perspective.

Alternatives oder übersetztes Abstract:
Alternatives AbstractSprache

In Zeiten von Social Media und Datenschutz wird das Verständnis von Daten immer wichtiger. Während über den technischen Aspekt von Daten bereits viele Grundlagen der Forschung existieren (z.B. Sammeln, Speichern, Analysieren), haben wir einen Mangel an Forschung über die menschliche Komponente festgestellt. Unsere Analyse (einschließlich einer Literaturrecherche und einer Umfrage unter Studenten) zeigte, dass, obwohl in unserer digitalisierten Welt vor allem junge Menschen täglich mit Daten interagieren, es ihnen an Fähigkeiten fehlt, Daten richtig zu verstehen. Diese Fähigkeiten sind Schlüsselkompetenzen der Data Literacy. Angesichts dieses Problems haben wir ein Framework für Studenten der Ingenieurwissenschaften geschaffen, um sie mit einer Reihe von Fähigkeiten (Digitale Kompetenzen) auszustatten, mit denen sie ein Bewusstsein und Transparenz in Bezug auf Daten erreichen können. Dieser Rahmen stützt sich auf 3 Hauptsäulen: die technische, die rechtliche und die ethische Perspektive.

Deutsch
Fachbereich(e)/-gebiet(e): 16 Fachbereich Maschinenbau
16 Fachbereich Maschinenbau > Fachgebiet Datenverarbeitung in der Konstruktion (DiK) (ab 01.09.2022 umbenannt in "Product Life Cycle Management")
Hinterlegungsdatum: 07 Jul 2020 06:32
Letzte Änderung: 16 Jul 2020 06:39
PPN:
Export:
Suche nach Titel in: TUfind oder in Google
Frage zum Eintrag Frage zum Eintrag

Optionen (nur für Redakteure)
Redaktionelle Details anzeigen Redaktionelle Details anzeigen