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Framework of an Active Learning Python Curriculum for First Year Mechanical Engineering Students

Wende, Martin ; Giese, Tim ; Bulut, Serdar ; Anderl, Reiner (2020)
Framework of an Active Learning Python Curriculum for First Year Mechanical Engineering Students.
2020 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). Porto, Portugal (27.04.2020-30.04.2020)
doi: 10.1109/EDUCON45650.2020.9125259
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Kurzbeschreibung (Abstract)

Mastering the digital transformation has been one of the most pressing issues for mechanical engineers in Germany, as reflected by various initiatives in the field of Industrie 4.0 that have emerged throughout the last decade. While research in this field is continuously increasing and Master courses addressing Industrie 4.0 and virtual product development enjoy rising participation numbers, the curriculum of undergraduate mechanical engineering students at our university has not changed significantly in recent years to reflect this transformation. Especially in the first two years of the curriculum, the focus lies on classical engineering fundamentals. The challenge for the computer science education of first year mechanical engineering students is consequently to adapt the learning outcomes to reflect the growing importance of computer and programming skills with the restriction not to increase the required time commitment, thus remaining compatible to the current framework of the undergraduate mechanical engineering program. In this paper, we present our approach of introducing an active learning course design with Python in addition to MATLAB into the existing course framework.

Typ des Eintrags: Konferenzveröffentlichung
Erschienen: 2020
Autor(en): Wende, Martin ; Giese, Tim ; Bulut, Serdar ; Anderl, Reiner
Art des Eintrags: Bibliographie
Titel: Framework of an Active Learning Python Curriculum for First Year Mechanical Engineering Students
Sprache: Englisch
Publikationsjahr: 27 April 2020
Veranstaltungstitel: 2020 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON)
Veranstaltungsort: Porto, Portugal
Veranstaltungsdatum: 27.04.2020-30.04.2020
DOI: 10.1109/EDUCON45650.2020.9125259
Kurzbeschreibung (Abstract):

Mastering the digital transformation has been one of the most pressing issues for mechanical engineers in Germany, as reflected by various initiatives in the field of Industrie 4.0 that have emerged throughout the last decade. While research in this field is continuously increasing and Master courses addressing Industrie 4.0 and virtual product development enjoy rising participation numbers, the curriculum of undergraduate mechanical engineering students at our university has not changed significantly in recent years to reflect this transformation. Especially in the first two years of the curriculum, the focus lies on classical engineering fundamentals. The challenge for the computer science education of first year mechanical engineering students is consequently to adapt the learning outcomes to reflect the growing importance of computer and programming skills with the restriction not to increase the required time commitment, thus remaining compatible to the current framework of the undergraduate mechanical engineering program. In this paper, we present our approach of introducing an active learning course design with Python in addition to MATLAB into the existing course framework.

Alternatives oder übersetztes Abstract:
Alternatives AbstractSprache

Die Bewältigung des digitalen Wandels ist eine der drängendsten Fragen für Maschinenbauer in Deutschland, wie verschiedene Initiativen im Bereich Industrie 4.0 zeigen, die im Laufe des letzten Jahrzehnts entstanden sind. Während die Forschung auf diesem Gebiet kontinuierlich zunimmt und sich Master-Studiengänge, die sich mit Industrie 4.0 und virtueller Produktentwicklung befassen, steigender Teilnehmerzahlen erfreuen, hat sich das Curriculum der Maschinenbaustudenten an unserer Universität in den letzten Jahren nicht wesentlich verändert, um diesem Wandel Rechnung zu tragen. Insbesondere in den ersten beiden Jahren des Curriculums liegt der Schwerpunkt auf den klassischen ingenieurwissenschaftlichen Grundlagen. Die Herausforderung für die Informatikausbildung der Maschinenbaustudenten im ersten Studienjahr besteht folglich darin, die Lernergebnisse an die wachsende Bedeutung von Computer- und Programmierkenntnissen anzupassen, mit der Einschränkung, den erforderlichen Zeitaufwand nicht zu erhöhen, um so kompatibel mit dem derzeitigen Rahmen des Maschinenbaustudiengangs zu bleiben. In diesem Beitrag stellen wir unseren Ansatz vor, ein aktives Lernkursdesign mit Python zusätzlich zu MATLAB in den bestehenden Kursrahmen zu integrieren.

Deutsch
Fachbereich(e)/-gebiet(e): 16 Fachbereich Maschinenbau
16 Fachbereich Maschinenbau > Fachgebiet Datenverarbeitung in der Konstruktion (DiK) (ab 01.09.2022 umbenannt in "Product Life Cycle Management")
Hinterlegungsdatum: 07 Jul 2020 06:25
Letzte Änderung: 16 Jul 2020 06:40
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