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Development of a Gamified Educational Framework to Teach Mechanical Engineering to High School Students

Bulut, Serdar ; Wende, Martin ; Giese, Tim ; Anderl, Reiner (2020)
Development of a Gamified Educational Framework to Teach Mechanical Engineering to High School Students.
2020 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). Porto, Portugal (27.04.2020-30.04.2020)
doi: 10.1109/EDUCON45650.2020.9125092
Konferenzveröffentlichung, Bibliographie

Kurzbeschreibung (Abstract)

Mechanical engineering has been the driving force of the German economy in the past century. Mechanical engineers have been enjoying a high reputation ever since the industrial revolution. A steadily increasing number of students joined the university to enroll in mechanical engineering. However, the numbers of students are declining recently. Experts speculate about the reasons; the causes may be linked to the current green movement and a decreasing reputation of mechanical engineering related to the Dieselgate, or an old-fashioned status due to emerging technologies in the field of digitalization and uprising tech-companies. In order to increase the interest of high school students towards the field of mechanical engineering, we created an app based on gamified engineering educational, that aims to teach the holistic interdisciplinary nature of mechanical engineering and its benefits for a sustainable, digital world. The content is taught superficially and is supposed to invoke curiosity towards mechanical engineering. The gamified content was developed by considering intrinsic and extrinsic motivators of self-determination theory and is combined with player types that have been researched as a foundation of gamification theory.

Typ des Eintrags: Konferenzveröffentlichung
Erschienen: 2020
Autor(en): Bulut, Serdar ; Wende, Martin ; Giese, Tim ; Anderl, Reiner
Art des Eintrags: Bibliographie
Titel: Development of a Gamified Educational Framework to Teach Mechanical Engineering to High School Students
Sprache: Englisch
Publikationsjahr: 27 April 2020
Veranstaltungstitel: 2020 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON)
Veranstaltungsort: Porto, Portugal
Veranstaltungsdatum: 27.04.2020-30.04.2020
DOI: 10.1109/EDUCON45650.2020.9125092
Kurzbeschreibung (Abstract):

Mechanical engineering has been the driving force of the German economy in the past century. Mechanical engineers have been enjoying a high reputation ever since the industrial revolution. A steadily increasing number of students joined the university to enroll in mechanical engineering. However, the numbers of students are declining recently. Experts speculate about the reasons; the causes may be linked to the current green movement and a decreasing reputation of mechanical engineering related to the Dieselgate, or an old-fashioned status due to emerging technologies in the field of digitalization and uprising tech-companies. In order to increase the interest of high school students towards the field of mechanical engineering, we created an app based on gamified engineering educational, that aims to teach the holistic interdisciplinary nature of mechanical engineering and its benefits for a sustainable, digital world. The content is taught superficially and is supposed to invoke curiosity towards mechanical engineering. The gamified content was developed by considering intrinsic and extrinsic motivators of self-determination theory and is combined with player types that have been researched as a foundation of gamification theory.

Alternatives oder übersetztes Abstract:
Alternatives AbstractSprache

Der Maschinenbau war im vergangenen Jahrhundert die treibende Kraft der deutschen Wirtschaft. Seit der industriellen Revolution genießen Maschinenbauer ein hohes Ansehen. Eine stetig steigende Zahl von Studierenden hat sich in der Vergangenheit an Universitäten für den Maschinenbau eingeschrieben. In letzter Zeit sind die Studentenzahlen jedoch rückläufig. Experten spekulieren über die Gründe; die Ursachen können mit der aktuellen grünen Bewegung und einem abnehmenden Ansehen des Maschinenbaus im Zusammenhang mit dem Dieselgate zusammenhängen oder mit einem altmodischen Status aufgrund neuer Technologien im Bereich der Digitalisierung und aufstrebender Technologieunternehmen. Um das Interesse Schülerinnen und Schülern der Oberstufe für den Maschinenbau zu steigern, haben wir eine App entwickelt, die mittels eines Gamified Ansatz darauf abzielt, die ganzheitliche interdisziplinäre Natur des Maschinenbaus und seine Vorteile für eine nachhaltige, digitale Welt zu vermitteln. Die Inhalte werden oberflächlich vermittelt und sollen Neugierde auf den Maschinenbau wecken. Der gamifizierte Inhalt wurde unter Berücksichtigung intrinsischer und extrinsischer Motivatoren der Selbstbestimmungstheorie entwickelt und wird mit Spielertypen kombiniert, die als Grundlage der Gamifizierungstheorie erforscht wurden.

nicht bekannt
Fachbereich(e)/-gebiet(e): 16 Fachbereich Maschinenbau
16 Fachbereich Maschinenbau > Fachgebiet Datenverarbeitung in der Konstruktion (DiK) (ab 01.09.2022 umbenannt in "Product Life Cycle Management")
Hinterlegungsdatum: 07 Jul 2020 05:11
Letzte Änderung: 16 Jul 2020 06:39
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