TU Darmstadt / ULB / TUbiblio

Zur Motivation und Identität finnischer Germanistikstudierender. Eine explorative Studie an der Universität Helsinki

Kursiša, Anta ; Huhtala, Anne ; Marjo, Vesalainen (2017)
Zur Motivation und Identität finnischer Germanistikstudierender. Eine explorative Studie an der Universität Helsinki.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 22 (2)
Article, Bibliographie

This is the latest version of this item.

Abstract

Das Forschungsprojekt MUMMI (Motivation – Usage – Multilingualism – Multiculturalism – Identity) an der Universität Helsinki befasst sich mit schriftlichen Selbstreflexionen Studierender, die aus ihrem Interesse an anderen Sprachen als dem Englischen heraus sich für das Studium fremdsprachlicher Philologien in einer dieser Sprachen entschieden haben. Die Hauptintention der Studie ist zu verstehen, warum die Studierenden dieses Studium nach wie vor fortsetzen und inwieweit sich die Studienmotivation über mehrere Studienjahre hinweg verändert hat. Im vorliegenden Beitrag werden die Selbstreflexionen von 22 Germanistik-Studierenden ab dem dritten Studienjahr, die an der qualitativ ausgerichteten Studie teilgenommen haben, analysiert.

Item Type: Article
Erschienen: 2017
Creators: Kursiša, Anta ; Huhtala, Anne ; Marjo, Vesalainen
Type of entry: Bibliographie
Title: Zur Motivation und Identität finnischer Germanistikstudierender. Eine explorative Studie an der Universität Helsinki
Language: German
Date: 2017
Place of Publication: Darmstadt
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 22
Issue Number: 2
Corresponding Links:
Abstract:

Das Forschungsprojekt MUMMI (Motivation – Usage – Multilingualism – Multiculturalism – Identity) an der Universität Helsinki befasst sich mit schriftlichen Selbstreflexionen Studierender, die aus ihrem Interesse an anderen Sprachen als dem Englischen heraus sich für das Studium fremdsprachlicher Philologien in einer dieser Sprachen entschieden haben. Die Hauptintention der Studie ist zu verstehen, warum die Studierenden dieses Studium nach wie vor fortsetzen und inwieweit sich die Studienmotivation über mehrere Studienjahre hinweg verändert hat. Im vorliegenden Beitrag werden die Selbstreflexionen von 22 Germanistik-Studierenden ab dem dritten Studienjahr, die an der qualitativ ausgerichteten Studie teilgenommen haben, analysiert.

Alternative Abstract:
Alternative abstract Language

The research project MUMMI (Motivation – Usage – Multilingualism – Multiculturalism – Identity) at the University of Helsinki focusses on written self-reflections of students who have been interested in other foreign languages than English to such an extent that they have decided to study these languages as their major or as one of their minors. The main research aim is to find out why these students are still motivated to continue their studies and how their motivation has changed during the studies. In this article, we present the results of a qualitative analysis of the self-reflections of 22 students of German philology, from the third study year on, who participated in our study.

English
Uncontrolled Keywords: fortgeschrittene Studierende, L2-Motivation für Deutsch als Fremdsprache, Identität, L2 Motivational Self System; advanced university students, L2 motivation for German as Foreign Language, identity, L2 Motivational Self System
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science
02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft
02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 02 Aug 2024 13:10
Last Modified: 02 Aug 2024 13:10
PPN:
Export:
Suche nach Titel in: TUfind oder in Google

Available Versions of this Item

Send an inquiry Send an inquiry

Options (only for editors)
Show editorial Details Show editorial Details